لزوم تدریس زبان‌های استان سمنان در دانشگاه

خبرگزاری فارس سمنان- گروه فرهنگی: استان سمنان با دربرداشتن تنوعی قابل توجه در زمینه انواع زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌ها، بستری مستعد برای پژوهش‌های علمی در حوزه مطالعات زبان‌شناسی و فرهنگی است. خوشبختانه لزوم توجه به زبان و تنوع آن در استان سمنان جای خود را در میان مسؤولان امر نیز بازکرده است و نمود این توجه را می‌توانیم در حجم گسترده کتاب‌های منتشرشده در این حوزه و نیز ارائه درس آموزش زبان سمنانی در دانشگاه سمنان دید. علی‌رغم پروسه طولانی‌ای که تدوین سرفصل‌های آموزشی و مراحل اداری برای ارائه یک واحد درسی جدید در دانشگاه باید طی کند، دانشگاه‌های استان سمنان و به‌ویژه دانشگاه سمنان به‌عنوان دانشگاه مادر در این استان می‌توانند بستری خوب و ویژه برای حفظ این میراث معنوی و معرفی صحیح آن به علاقه‌مندان به این زبان‌ها باشند.

بنابراین امیدواریم با همکاری و پیگیری مردم استان سمنان و همکاری رئیس دانشگاه، معاونان آموزشی و پژوهشی و نیز گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان به‌زودی شاهد تدوین کتاب‌های روشمند و مناسب برای آموزش این زبان‌ها و ارائه واحدهای درسی مربوطه به دانشجویانی که بسیاری از آن‌ها از استان‌های دیگر میهمان استان ما هستند، باشیم.

همچنین طی سه سال گذشته به همت مردم خوب شهرستان مهدی‌شهر و انجمن شعر و ادب این شهرستان، همایش‌هایی برای بزرگداشت زبان سنگسری در روز زبان مادری برگزار شده است و امسال نیز با یاری همه دست‌اندرکاران این همایش برگزار خواهد شد تا با یاری هم‌استانی‌های عزیز برای تمام زبان‌های این استان تلاش کنیم و بزرگداشت بگیریم همچنین در نظر است چنانچه دانشگاه موافقت کند، زمینه تدریس زبان سنگسری در دانشگاه فراهم آید. برای این امر، در اختیار داشتن کتابی که مربوط به آموزش زبان سنگسری باشد، بسیار ضروری و مهم است و امید است همه افرادی که امکان همکاری و مشورت‌دهی در این زمینه را دارند، به این امر کمک کنند.