منع تردد کرونایی از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد

به گزارش اقتصادنیوز با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از ابتدای آذر تردد شبانه بین ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای با وضعیت قرمز، از جمله مراکز استان ها و کلان شهرها ممنوع خواهد بود.

«علیرضا رئیسی» سخنگوی این ستاد در گفت و گو با صداوسیما این خبر را اعلام کرد و افزود: از شنبه حدود ۱۵۰ شهر که عمدتا مراکز استان و کلان شهرها هستند، به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود. تعطیلی در این مناطق یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری مردم را تامین می کند مثل سوپرمارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه و امثال آن. به گفته رئیسی درباره فعالیت ادارات هم مصوبه این است که ادارات غیرضروری با حداقل کارکنان باز باشند، حتی مثلا فقط با کارمند حراست و نگهبان. ادارات ضروری هم باید در شهرهای قرمز با یک سوم کارکنان، مناطق نارنجی با یک دوم و مناطق زرد با دو سوم کارکنان باز باشد. همچنین تجمع بیش از ۱۵ نفر در شهرهای قرمز، ۲۰ نفر در شهرهای نارنجی و ۳۰ نفر در شهرهای زرد ممنوع است.

جریمه های یک میلیونی و ۵۰۰ هزار تومانی
نکته مهمی که سخنگوی ستاد ملی به آن اشاره کرد این است که از شنبه آینده در شهرهای قرمز، تردد شبانه بین ساعات ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع خواهد بود و این ممنوعیت تردد، علاوه بر ممنوعیت ترددهای بین شهری است که قبلا اعلام شده بود. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، سرپیچی از ممنوعیت های تردد بین شهری شامل جریمه خواهد شد: یک میلیون تومان جریمه برای خروج از شهرهای قرمز، ۵۰۰ هزار تومان جریمه برای خروج از شهرهای نارنجی. البته به گفته معاون وزیر بهداشت، این جریمه ها فقط در صورت خروج از شهرها و ورود به شهر دیگر اعمال خواهد شد یعنی اگر فردی به دلایلی مثل فعالیت در کارخانه یا مزرعه، از شهر خارج شود اما به شهر دیگری وارد نشود، جریمه نخواهد شد و می تواند این تردد را داشته باشد.

استان ها و شهرهای قرمز
درباره وضعیت استان های مختلف کشور نیز می توان به توضیحات روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت استناد کرد. بر اساس اعلام دکتر لاری، استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین وضعیت استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نارنجی و زرد است.
این محدودیت ها در حالی است که بر اساس آمار وزارت بهداشت، شمار جانباختگان روزانه کرونا در ایران از ۴۵۰ نفر گذشته است.بالاترین تعداد مبتلایان روزانه ایرانیان هم از ابتدای شیوع کرونا، از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه به ثبت رسید: ۱۲ هزار و ۵۴۳ مبتلا.در این روز‌های کرونایی قابل قبول نیست کسی خارج از شیوه نامه‌های بهداشتی اقدام کند و حتی دستفروشان نیز باید به فکر سلامتی خود و مردم باشند.

لینک های مرتبط:

به گفته استاندار سمنان محدودیت های جدید برای سلامت جامعه در پیش است
محدودیت ورود و خروج خودروها به مرکز استان سمنان
شرایط فوق بحرانی شیوع کرونا در استان سمنان

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان