نفوذ پسته سمنان در بازار جهانی با نگاه صادرات‌محور

به گزارش ایرنا، علی اصغر جمعه ای، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: نفوذ پسته تولیدی استان باید با نگاه صادرات‌محور و بهره‌گیری بیشتر از مشتقات این محصول در بازارهای جهانی هدفگذاری شود.

علی اصغر جمعه ای روز یکشنبه در نشست با دبیر انجمن پسته دامغان افزود: صادرات این محصول باید همراه با ارتقاء دانش علمی باشد، اگر انجمن بتوانند سایر مشتقات وابسته به محصول پسته را با نگاه صادرات‌محور مهندسی کند، بی‌شک نفوذ این محصول در بازارهای هدف دوچندان خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به آسیب‌هایی که ممکن است مخاطراتی برای پسته استان سمنان محسوب شود ادامه داد: نگاه صاحب‌نظران این محصولات باید به مخاطرات و فرونشست زمین‌ها در دشت‌های تحت پوشش و مضیقه‌های آب کشاورزی باشد.

رییس اتاق بازرگانی سمنان با تاکید بر اینکه انجمن پسته دامغان توانسته از ابتدای تأسیس تاکنون خدمات بسیار ارزنده ارائه کند، گفت: افزایش سطح کشت باغات پسته همراه با بهره‌وری مناسب بسیار اهمیت دارد.

دبیر انجمن پسته دامغان در این نشست گفت: افزایش تولید و بهره وری این محصول در استان سمنان حاصل تلاش و همدلی پسته کاران است، برگزاری ۱۲ دوره کارگاه آموزشی با موضوعات اختصاصی باغ پسته توانسته سطح آگاهی کشاورزان را دوچندان کند.

منصور عباسیان ادامه داد: طی همکاری با مؤسسات علمی و دانشگاه آزاد دامغان سعی بر این است تا صادرات پسته تازه با ماندگاری بسیار بالا آغاز شود.

وی اضافه کرد: آزمایش‌های مختلفی توسط تیم تحقیقاتی انجام شد و اگر جواب‌های آزمایشگاهی آخر مورد تأیید قرار بگیرد، می‌توان گفت که انجمن پسته دامغان توانسته برای اولین‌بار صادرات این محصول را با برآیندی جدید و دانش‌محور به ثبت برساند.

دبیر انجمن پسته استان سمنان تاکید کرد: از زمان تاسیس این انجمن در اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان مراودات تجاری موفقی با استان های قم و کرمان و خراسان برقرار شد ، تعامل، همکاری نزدیک با موضوع حل مسائل مشترک از اهداف انجمن پسته استان سمنان است.

عباسیان ادامه داد:از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ انجمن پسته در رخدادهای اجتماعی در منطقه حضور داشت و کمک‌هایی در قالب جشنواره مواسات انجام داد.

شهرستان دامغان خاستگاه پسته در استان سمنان است، توسعه باغات این محصول در دستور کار کشاورزان قرار گرفته به‌طوری‌که علاوه بر دامغان این محصولات در لاسجرد و گرمسار هم مورد توجه است.

طبق آمار اعلام شده توسط انجمن پسته دامغان تولید این محصول امسال در استان سمنان ۵۵ هزار تن تخمین زده می‌شود.

۲۴ هزار هکتار از باغهای استان سمنان به کشت پسته اختصاص دارد که این میزان شامل ۳۷ درصد از مساحت کل باغ ها و معادل ۱۶ درصد از کل سطح سبز کشاورزی استان سمنان است.

سال زراعی گذشته حدود ۵۴ هزار تن پسته تازه با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال از باغ های استان برداشت شد.

شهرستان دامغان دارای بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۷ هزار هکتار از آن را باغ های پسته تشکیل می‌دهد.

حدود ٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان تولید می شود و در سال گذشته نیز یکی از باغداران دامغانی، با تولید ۴۴ تن پسته در هر هکتار، رکورد بالاترین میزان تولید کشور را به خود اختصاص داد.

پسته های استان سمنان از ژن‌های بومی، شاهپسند(حومه، فرات)، خنجری(حومه، فرات، امیرآباد)، عباسعلی(دامنکوه)، فرخی(فرات، حومه) است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان