نگرانی مقامات ازبحران کرونا درآبان

درششمین ماه از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، روز گذشته نیز ۲۱۹ نفر دیگر قربانی این ویروس شدند.همزمان دوتن از مقامات نسبت به شدت شیوع بیماری کرونا در پاییز هشدار داده‌اند. در همین راستا روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دریک کنفرانس خبری با عنوان این مطلب که نگران بحران انسانی در پاییز هستیم، افزود: اگر امروز به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بی‌اعتنا باشیم، وضعیت در شهریور و مهر بسیار بدتر از امروز خواهد شد.

ازسوی دیگر حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی سخت‌ترین کرونا را کرونای فصل پاییز توصیف کرد و گفت که در این فصل برای جلوگیری از تلفات نیازمند کمک دولت، ملت و رسانه‌ها هستیم. حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران هم با تاکید بر اینکه ما همچنان در پیک اول بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم، گفت: موج دوم بیماری از پاییز شروع خواهد شد و این موج می‌تواند بسیار بدتر از موج اول باشد. به گزارش «ایسنا» وی اظهار کرد: این موج می‌تواند همراه با آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های فصلی باشد و احتمال فراگیری بیماری در این ایام بیشتر خواهد بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز طی روزهای گذشته نسبت به افزایش تعداد بیماران کووید-۱۹ در روزها و ماه آینده هشدار داده و خواستار آمادگی‌های لازم دراین خصوص شده است.

آخرین وضعیت استان‌ها

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچینن استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند. به گفته لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در مجموع شهرستان‌های قرمز ۸درصد کاهش داشته اما شهرستان‌های هشدار ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند.

به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: به‌عنوان مثال در استان مازندران آمار بستری روزانه به ۳ برابر افزایش یافته و در حال حاضر ۱۷ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همزمان روز گذشته عزیزاله شهبازی، استاندار البرز نیز با اعلام این خبر که این استان به‌صورت رسمی در زمره استان‌های وضعیت قرمز در شیوع کرونا قرار گرفته است، گفت: از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا، درخواست تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، کاهش ساعات اداری و اعمال دورکاری در ادارات و سازمان‌ها به ستاد ملی مطرح شده و در انتظار تایید هستیم. دراین میان سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها این استان در زمان حاضر از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا

ازسوی دیگر به گفته سعید ملکی، مدیرعامل شرکت داروسازی روناک، داروی جدید رمدسیویر ایرانی که برای کمک به درمان بیماری کووید- ۱۹ مورد تایید ستاد ملی مدیریت کرونا قرار گرفته است، آماده ارسال به مراکز توزیع سراسر کشور شد.