بهره‌برداری نیروگاه برق‌آبی ۲.۵ مگاواتی چشمه خطیر کوه سمنان

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: نیروگاه برق‌آبی ۲.۵ مگاواتی خط چشمه خطیر کوه سمنان با ۶ دستگاه توربین آبی در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
محمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: نیروگاه برق‌آبی کوچک بر روی خط چشمه روزیه که میزان آب عبوری آن به ۱۱ میلیون مترمکعب می‌رسد ساخته‌شده است.

وی اشاره به اینکه در ساخت این نیروگاه برق‌آبی ۶ دستگاه توربین آبی از نوع پلتان برای تولید برق در ایستگاه‌های فشارشکن انتقال آب چشمه روزبه به سمنان ایجادشده است افزود: این نیروگاه ظرفیت تولید با ۲ هزار ۵۰۰ کیلووات در ساعت برق، معادل ۲٫۵ مگاوات برق را دارد.

** پوشش صددرصدی آب شرب در شهرهای استان سمنان/ ۲۰ روستای سمنان زیر پوشش آبفای شهری

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: علاوه بر شهرها ۲۰ روستای با جمعیت ۲۰ هزار نفر تحت پوشش آب شرب شهری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه که درصد برخورداری آب شرب استان سمنان با ۲۶۲ هزار انشعاب آحاد انشعابات شهری به ۱۰۰ درصد می‌رسد افزود: پوشش جمعیت آب شهری با ۵۷۰ هزار نفر و ۲۰ هزار نفر آب روستایی با سرانه ۲٫۵ نفر به ۱۱۰ درصد می‌رسد.

طاهری یادآور شد: ۸۵ درصد انشعابات آب شهری، خانگی و ۱۵ درصد انشعابات پلکانی (غیر خانگی) است که در بیشتر با کاربری‌های اداری، سازمان‌ها، فضای سبز، صنایع کوچک، نانوایی‌ها فعالیت دارند.
** بیشترین انشعابات آب در سمنان مربوط به کاربری خانگی است

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به اینکه ۱۴ کاربری به برای مصرف آب تعیین‌شده است عنوان کرد: البته مصارف خانگی بیشترین انشعابات آب در استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

طاهری افزود: ۸۵ درصد آحاد مشترکان آب مصرفی مربوط به کاربری خانگی است.

وی خاطرنشان کرد: اما سایر آحاد مشترکان آب در استان سمنان مصرف بیشتری را نسبت به کاربری خانگی دارند.

** ۴۷ هزار مشترک خانگی استان سمنان پرمصرف

طاهری با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بعد از بررسی و پایش، ۴۷ هزار مشترک خانگی استان سمنان بالای ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کردند افزود: در پروژه اقتصاد مقاومتی هدف‌گذاری سالانه ۱۰ درصد کاهش مصرف آب از این مشترکان با مدیریت، تشویق و فرهنگ‌سازی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: در سال اول اجرای این طرح، ۶ هزار و ۴۰۰ مشترک آب شهری با اجرای سیاست‌های تشویقی منجر به کاهش مصرف آب شد که ۱۶۰ درصد هدف‌گذاری تحقق پیدا کرد.

** ۷ درصد آب استان سمنان در بخش شرب است

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: هفت درصد آب استان سمنان در بخش شرب است.

طاهری با بیان اینکه همه آب‌های دریافتی قابل شرب نیست افزود: پارامترهای آب شرب دائمی بودن، داشتن کیفیت مطلوب، فشار مناسب و نداشتن قطعی است.