همنشینی”سنت و مدرنیته”در خانه‌های تاریخی سمنان

ناظر مرمت دو خانه تاریخی کلانتر و طاهری سمنان از مرمت و بازسازی این دو بنای تاریخی سمنان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد و گفت: این دو اثر تاریخی که قرار است به دو مرکز اقامتی و سفره‌خانه سنتی تبدیل شوند در بهار پیش‌رو به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه سمنان، امید علی صادقی در بازدید خبرنگاران استان از این دو پروژه با تقدیر از سرمایه‌گذار این پروژه اظهار کرد: خانه تاریخی طاهری که از آثار دوره قاجار و اوایل پهلوی است و برای مرکز اقامتی طراحی شده دارای ۱۷ اتاق است که در قالب اتاق‌های تک نفره، دو تختی و سوئیت‌های چندتختی، با حفظ اصالت این بنای ارزشمند به بازطراحی شدند.

وی از بازطراحی فضاهای این بنای تاریخی متناسب با استانداردها و نیازهای گردشگری بین‌المللی خبر داد و افزود: در طراحی فضاهای این مجموعه تلاش شده که هم شکل سنتی مجموعه حفظ شود و هم امکانات و تجهیزات مدرن و بروز برای گردشگران ایجاد شود.

این کارشناس میراث فرهنگی استان سمنان از مطبخ خانه تاریخی طاهری به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم این بنای قجری نام برد و گفت: در بازطراحی این بخش بنا ضمن حفظ اصالت بنا و حتی دوده‌های مطبخ ، تنور، سردخانه، و… که در ادوار گذشته مورد استفاده بوده، فضای متناسب با استانداردهای بهداشتی روز ایجاد شده که گردشگران با حضور در آن هم در شرایط و فضای سنتی و تاریخی آن قرار گیرند و هم خدماتی که دریافت می‌کنند از سلامت و استانداردهای روز برخوردار باشند.

وی خانه تاریخی کلانتر سمنان را از ظرفیت‌های این شهر تاریخی برشمرد و از برنامه‌ریزی برای تبدیل آن به یک شرب‌خانه ،سفره‌خانه سنتی و محل عرضه صنایع‌دستی خبر داد و گفت: خانه تاریخی کلانتر یا رجبی نیز از بناهای دوره قاجار در محله تاریخی اسفنجان است که در گذشته متعلق به خانواده رجبی، کلانتر وقت سمنان بوده است.

وی از بادگیر بلند این بنا به‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های منحصر به فرد این اثر تاریخی ارزشمند نام برد و تصریح کرد: واگذاری دو خانه تاریخی طاهری و کلانتر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند، فرصتی برای معرفی بیشتر این دو بنا و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی آنها فراهم کرده است.

صادقی، مهمترین دغدغه میراث فرهنگی استان، کارشناسان میراث و حتی سرمایه‌گذار این دو بنا را حفظ اصالت تاریخی بنا و احیای این دو بنا ارزیابی کرد و گفت: از همین رو گاه برای حفظ این اصالت، سرمایه‌گذار هزینه‌های مضاعفی را پذیرفته در حالی که می‌توانست با هزینه کمتری آن را مرمت و بازطراحی کند.

ناظر مرمت دو خانه تاریخی کلانتر و طاهری سمنان از مرمت و بازطراحی ستون‌ها و سرستون‌های خانه تاریخی طاهری بر اساس شکل سنتی و اولیه آن خبر داد و گفت: این ستون‌ها به‌گونه‌ای بازطراحی و مرمت شدند که قدرت تحمل ۵۶۷۰ کیلو وزن را دارند لذا در مرمت بنا تلاش ما براین بوده که ضمن حفظ شکل و فرم سنتی سازه‌ها بحث مقاوم‌سازی بنا هم مدنظر باشد.

وی از استفاده از نظرات مشاوران و کارشناسان شاخص کشوری در مرمت این دو اثر خبر داد و اضافه کرد: تمامی طرح‌ها، طراحی‌ها و تغییرات ایجاد شده در سازه‌ها در دو کمیته فنی میراث فرهنگی و صندوق احیای بناهای تاریخی سازمان مطرح و به‌صورت کارشناسانه مرمت و بازسازی شوند.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی، موقعیت جغرافیایی این دو خانه تاریخی را ویژه دانست و گفت: قرار گرفتن این دو بنا در محور و بافت تاریخی سمنان و همجواری آن با امامزاده یحیی(ع) به عنوان یکی از اماکن پررونق گردشگری مذهبی و مساجد تاریخی جامع و امام سمنان بر ارزش این دو بنا افزوده است.

ناظر فنی این دو پروژه گردشگری در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چینش همزمان مظاهری از زندگی مدرن در این فضاهای سنتی و اقبال احتمالی مخاطبین به آن و ضرورت های آن گفت: در طول کار مرمت و بازسازی همه تلاش ما معطوف به حفظ اصالت و دیرینگی بناها بوده اما باتوجه به تغییر کاربری که صورت گرفته متناسب با آن و در پاسخ به نیازهای گردشگر امروز فضاها و امکاناتی که در آن از مدرنترین تجهیزات بهره گرفته شده هم استفاده کرده ایم که به نظر می رسد با اقبال بخش مهمی از گردشگران مواجه شود.

وی با بیان اینکه شهر تاریخی سمنان ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری دارد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این استان در حوزه گردشگری در سال‌های گذشته، عدم بهره‌مندی آن از زیرساخت‌های گردشگری و نبود مراکز اقامتی بوده که با تلاش‌هایی که در این یک دهه و خصوصا چند سال اخیر انجام شده، بخشی از این مشکلات مرتفع شده و بستر برای جذب گردشگر و ماندگاری آن در استان فراهم شده است.

وی از کویر به عنوان یک ظرفیت کم‌نظیر برای جذب گردشگر در این استان نام برد و گفت: وجود همزمان کویر و جنگل و بهره‌مندی از شرایط آب و هوایی متفاوت و اقلیم‌های متضاد در این استان و همچنین فاصله کوتاه بین کویر و جنگل، ظرفیت خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی در استان فراهم کرده است لذا با تکمیل زیرساخت‌های گردشگری که ایجاد مراکز اقامتی از مهمترین آنها است، می‌توان به تبدیل این استان از یک معبر به یک مقصد گردشگری امیدوار بود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان