هیأت رئیسه مجلس، پیگیر منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند

دکتر احمد همتی: طرح استیضاح را امضاء نکرده‌ام اما تابع نظر نمایندگان مجلس هستم

در بیست و یکمین شماره از ستون «از مردم برای مردم» به موضوع سیاست‌های کلی انتخابات و برخی چالش‌ها در روند استیضاح وزیر آموزش و پرورش پرداخته‌ایم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند؛ این سیاست‌ها را می‌توان گام نخست و البته مهمی در برگزاری روش‌مند و سیستماتیک انتخابات و احتراز از دخالت حب و بغض‌های سیاسی در روند آن دانست. مجلس چگونه می‌تواند در تحقق این سیاست‌ها نقش‌آفرین باشد؟
دیدگاه‌های دقیق و حساب‌شده رهبر معظم انقلاب، همچون همیشه، راهگشاست. انتخابات طبعا یکی از مسائل مهم کشور ماست و هرچه تأیید صلاحیت‌ها، روند برگزاری و… قانون‌مندتر شود، بی‌تردید اعتماد و مشارکت مردم را تشدید خواهد کرد. سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز در همین راستا تعریف می‌شود. دیدگاه ایشان، مبتنی بر جلب مشارکت حداکثری مردم است؛ همان‌گونه که بارها بر جذب حداکثری تأکید داشته‌اند.
مجلس نیز در همین راستا حرکت می‌کند. در روز یکشنبه اصلاح قانون انتخابات که البته پیش‌تر مطرح شده و بر آن اشکالاتی وارد شده بود، مجددا مورد تأکید مجلس قرار گرفت. بر این اساس، هنگامی که شورای نگهبان دیدگاه قطعی خود را درباره یک کاندیدا اعلام می‌کند و مردم به آن کاندیدا رأی می‌دهند؛ آن آراء نباید مخدوش شود.
اندیشه عام حاکم بر مجلس و فرایند قانون‌گذاری مبتنی بر این اصل است که قوانین به گونه‌ای تدوین و اجرا شوند که جذب و مشارکت حداکثری مردم را به همراه داشته باشد.

بررسی کلی دیدگاه مردم و معلمان نشان می‌دهد که اقشار مختلف مردم از آن‌چه که میان وزیر آموزش و پرورش و برخی نمایندگان مجلس برای منتفی کردن استیضاح گذشته است ناخشنودند؛ مردم معتقدند نشانه‌هایی وجود دارد که وزیر با امتیازدهی به نمایندگان درباره استیضاح چانه‌زنی کرده است. به طور شفاف بفرمایید چالش‌های استیضاح به کجا خواهد انجامید و شما موافق استیضاح هستید یا مخالف آن؟
من اخیرا با هردو طرف استیضاح گفتگوهایی داشته‌ام و هردوطرف اعتقادشان بر این است که زد و بندی در کار نیست و روند قانونی در حال طی شدن است. مواردی از اتفاقاتی را که عده‌ای به موضوع استیضاح مرتبط می‌کنند، محدود هستند و طبعا این موارد نمی‌تواند بر روند استیضاح احتمالی تأثیرگذار باشد. البته هیأت رئیسه مجلس است که بیش‌تر بر عدم استیضاح تأکید دارد و پیگیر است که این اتفاق رخ ندهد.
آن‌ها با توجه به شرایط، توجیهات خاص خود را برای عدم استیضاح دارند. بنده به عنوان یک نماینده تابع نظر کل مجلس هستم و خودم شخصا استیضاح را امضاء نکرده‌ام اما تابع نظر نمایندگان هستم و معتقدم که مصلحت کشور در همین است.

آیا طرح استیضاح وزیر دیگری به طور جدی در مجلس دنبال می‌شود؟
طرح استیضاح وزیر علوم هم با امضای نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است و اگر قرار بر قطعی شدن آن باشد، در همین هفته توسط هیأت رئیسه اعلام می‌شود.

در صورت تمایل، آخرین پیگیری‌ها و اقدامات خود را با مردم به اشتراک بگذارید.
در هفته اخیر بیش‌تر توفیق حضور در آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان را در شهرها و روستاهای مختلف یافتم. شرکت مردم در این آیین‌ها بسیار چشم‌گیر و قابل تحسین بود.
اما افزون بر این، در نشست‌های مرتبط با سرشماری نفوس و مسکن و نیز در نشستی به مناسبت هفته اولیا و مربیان شرکت کردیم. دیدگاه بنده در نشست اخیر این بود که از این پس، انجمن اولیاء و مربیان سه ضلع داشته باشد و علاوه بر «اولیاء» و «مربیان»، «دانش‌آموزان» و به ویژه دانش‌آموزانی که صاحب‌نظر هستند نیز در تصمیمات این انجمن‌ها دخیل باشند.
ما همچنین در خانه سالمندان نور حضور پیدا کردیم و نیز بازدید چهارساعته‌ای به اتفاق برخی از مسئولان از مهدیشهر و شهمیرزاد داشتیم. در این بازدید مشکلات این دو منطقه و راهکارهای رفع آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد که امیدواریم در مرحله اجرا به خوبی به انجام برسند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان