ورزش برای سالمندان در خانه

سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی و روانی فرد کاهش پیدا می‌کند و ابتلا به بیماری‌های جسمی و ذهنی ممکن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود.

یکی از روش‌های ساده‌ای که از پیری جلوگیری می‌کند ورزش است. ورزش را باید به صورت پیوسته، مدام و بر اساس اصول صحیح انجام داد.

امروزه یکی از مهم‌ترین عامل برای افزایش طول عمر، ورزش کردن و اهمیت به سلامتی جسمانی است. محققان و دانشمندان با انجام آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیده اند که سالمندان در دوران پیری و میان سالی باید به‌طور منظم اگر تمرینات حتی در منزل داشته باشند، طول عمر بیشتری نسبت به برخی سالمندان دیگر دارند و بر این باورند که فعالیت‌های ورزشی برای افراد در این سن بهترین دارو سلامتی می‌باشد.
همانطور که می‌دانید سالمندی یکی از حساس‌ترین دوران‌های زندگی افراد می‌باشد بیشتر سالمندان در این سن دچار افسردگی می‌شوند و رفتارهای آنها با اطرافیان خود تغییر می‌کند. ورزش باعث جلوگیری از پیر شدن زودرس در افراد می‌شود و اگر در سن پایین تر شروع به انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشید، دوران سالمندی آسان تری سپری می‌کنید. افرادی که تحرک کمتری دارند، بیشتر دچار مریضی می‌شوند و همانطور که می‌دانید مریضی در سن سالمندی بسیار سخت و طاقت فرسا است.
ورزش منظم نیز خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت را کاهش می دهد.

کدام ورزش‌ها برای سالمندان مناسب است؟

بهترین ورزش برای سالمندان در سن پیری و میانسالی ایروبیک است که شامل تمام حرکات کششی مناسب برای بدن می‌باشد. این ورزش برای سیستم قلبی، عروقی، عصبی و حالات روحی روانی فرد موثر است. همچنین ورزش غیرهوازی برای تقویت گروه خاصی از عضلات برای تقویت مفاصل انجام می‌شود، ولی عمده‌ترین ورزشی که برای سالمندان توصیه می‌شود ورزش‌های هوازی است.

پیاده روی، شنا کردن و دوچرخه سواری به عنوان ورزش‌های سودمند به سالمندان پیشنهاد می‌شوند. سالمندان اگر بتوانند به مدت ۳۰ دقیقه ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی، را در بیشتر روزهای هفته یا هر روز هفته انجام بدهند بسیار سودمند خواهد بود. انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن چون پیاده‌روی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بازکننده ستون فقرات پشت باعث بهبود خمیدگی قامت می شوند و ترکیب این دو به همراه ورزش‌های تعادلی و بهبود فضای داخل منزل و محیط کار از جمله مواردی است که می‌تواند به پیشگیری از زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان کمک کند.

چگونه باید ورز‌ش‌های مناسب در منزل را آغاز کنید؟

قبل از هر ورزش، سالمندان باید به مدت ۵ دقیقه بدن خود را گرم کنند، آهسته راه رفتن و نرمش‌های سبک نیز برای گرم شدن و آماده شدن بدن برای انجام ورزش روزانه مناسب است. اگر سالمندی تا به حال ورزش نکرده است، بهتر است که آرام و آهسته ورزش کردن را آغاز کند و اکثرا با ورزش‌هایی آغاز کند که با انجام آن راحت‌تر است. آرام ورزش کردن سبب می‌شود که کمتر به خود آسیب بزند و در ابتدای کار مانع از دردهای عضلانی و مفصل می‌شود. پیاده روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای آغاز کار است و می‌توان آرام آرام مدت و شدت آن را بالا برد.

قبل از ورزش با پزشک مشورت کنید

انجام ورزش به اندازه داروها و گاه بیش از آن نیاز به دانش و تجربه دارد. به همین علت تجویز ورزش باید مانند نسخه دارویی توسط پزشک یا درمانگر باتجربه تجویز شود.

میزان و نوع ورزش برای هر سالمند متفاوت است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام گیرد. در تجویز ورزش باید مواردی نظیر نوع ورزش، شدت، مدت زمان و تعداد جلسات آن در هفته مشخص باشد.
برخی افراد که سابقه بیماری‌های قلبی، بالا بودن فشارخون و… دارند باید برنامه‌ریزی ورزشی دقیق‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند. لذا برای شروع یک برنامه‌ ورزشی در فرد سالمند ابتدا باید با پزشک مشورت کرد

یکی از موارد مهمی که در مورد سالمندان مهم است و باید حتما به آن توجه شود این است که افراد بالای ۴۵ سال اگر می‌خواهند ورزش کنند، حتما باید بررسی کامل قلبی و عروقی شوند و بر اساس میزان توانایی، ورزش مناسب برای آنان تجویز شود که در غیر این صورت فشارهای شدید ناشی از ورزش آسیب‌های جبران ناپذیری را به آنان وارد می‌کند.