چشمه‌علی دامغان به باغ ملی تبدیل می شود

دامغان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: بنای چشمه‌علی، پس از تغییرات مورد نظر، مرمت و بهسازی، به باغ ملی تبدیل خواهد شد.

معصومه داودیان روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا، به روند مرمت مجموعه چشمه‌علی دامغان اشاره کرد و افزود: با هدف تبدیل این مجموعه تاریخی به باغ ملی، مرمت و بهسازی سنگ فرش و فضای سبز محوطه این مجموعه تاریخی به عنوان گام اول با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار بودجه کشوری میراث شهرستان دامغان در حال انجام است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان ادامه داد: دیوارکشی، مرمت و ایجاد برجک‌ها، واکاوی درختان و گل های مجموعه، مرمت بنای داخل آب و بنای بیرونی در گام اول طرح تبدیل این مجموعه به باغ ملی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در گام دوم این طرح، بهسازی قسمت های پایینی مجموعه و مرمت سمت چپ بناهای تاریخی و همچنین ایجاد ساختمان نمازخانه با مشارکت خیر در دستور کار قرار دارد.

داوودیان تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه چشمه علی در ردیف باغ های ایرانی قرار گرفته، فضاسازی و کف سازی در قالب طرح‌های باغ‌های ایرانی می باشد و کف سازی معابر از نوع سنگ‌های باکیفیت که با آب هوای آن منطقه استقامت داشته باشد انجام خواهد شد.

وی به فضای سبز مجموعه چشمه علی اشاره داشت و گفت: درختان مجموعه پنج ساله بوده و به صورت گلدانی کاشته شده و گلها نیز سازگار با آب و هوای منطقه و آبیاری فضای سبز به صورت تحت فشار اجرا شده است.

داودیان افزود: مجموعه چشمه‌علی دارای دو بنای تاریخی که یک ساختمان در دوره فتحعلی شاه صفوی تجدید بنا شده و در داخل استخر زیبا و باشکوهی واقع شده و دیگری ساختمان آقا محمدخان قاجار در مجاورت استخر در بیرون آب است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان، با اعلام این نکته که به صورت میانگین روزانه ۲ هزار نفر از مجموعه چشمه علی بازدید می کنند، تصریح کرد: این مجموعه تفرجگاهی با ۱۰ عدد کیوسک هر کدام به مساحت ۳۶ مترمربع دارای ۲ اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی، همچنین ۱۵ آلاچیق به مساحت هر کدام ۹ مترمربع آماده پذیرایی از مسافران است.

مجموعه چشمه‌علی در کیلومتر ۳۰ شمال دامغان واقع است و در سال ۱۳۴۷ به شماره ۴۳۰ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است، استان سمنان حدود ۸۰۰ اثر ثبت شده در فهرست ملی دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان