قلعه های سارو از دژهای دفاعی بسیار مهم خطه ی شرق ایران است

قلعه های سارو از دژهای دفاعی بسیار مهم خطه ی شرق ایران است و مانند بسیاری از دژهای سرزمین ایران از ۳ طبقه تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار قومس؛ قلعه های شمالی و جنوبی “سارو” در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سمنان قرار دارد و از نظر استحکام و نوع مصالح ساختمانی مورد شگفتی همگان است.

ابراهیمیان کارشناس فنی اداره گردشگری شهرستان سمنان در گفتگو با خبرنگار قومس در خصوص قلعه های سارو گفت: قلعه های شمالی و جنوبی “سارو” در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سمنان قرار دارند.

کارشناس فنی اداره گردشگری شهرستان سمنان با بیان اینکه این قلعه ها از لحاظ مصالح بکار رفته بسیار مستحکم هستند، افزود: قلعه شمالی کلاته سبز و خرم “سارو” با گذشت ایام و حوادث طبیعی بخاطر دستبرد سودجویانی که در جستجوی گنج بوده اند، تا حدودی ویران شده اما اسکلت آن همچنان با ابهت خاصی پا برجاست.

وی تصریح کرد: قلعه جنوبی بخاطر داشتن موقعیت خاص ودشوارو خطرناک بودن ورود به آن، سالم و پابرجا مانده است.

ابراهیمیان اظهارکرد: این قلعه ها از دژهای دفاعی بسیار مهم خطه ی شرق ایران هستند ومانند بسیاری از دژهای سرزمین ایران از سه طبقه تشکیل شده اند.

طبقه زیرین آن احتمالا متعلق به چارپایان بوده است،طبقه دوم رعایا و خانواده های آنان زندگی می کرده اند، و طبقه سوم که آن را”دربار” می نامیدند جایگاه بزرگان و محافظان قلعه و دارای امکاناتی مانند: معبد، حمام و آبدارخانه بوده است.

کارشناس فنی اداره گردشگری سمنان با اشاره به اینکه در چهار گوشه قلعه های شمالی و جنوبی برجهای دیده بانی زیبایی قرار دارد، افزود: تاریخ بنای قلعه ها را به دوران اولیه تاریخی نسبت می دهند اما سند متقنی در این مورد در دست نیست.

وی افزود: گفته ها حاکی از آن است که بهره وری مردم از این قلعه ها در دوران پیشدادیان، کیانیان و اشکانیان است.

ابراهیمیان بیان کرد:قلعه های سارو در دوره های مختلف دست به دست گشته اند و هر گروه جند صباحی در آن پناه گرفته اند چنانچه روزگاری تحت سیطره سپهبدان و روزگاری نیز در اختیار فرقه اسماعیلیه بوده اند.

کارشناس فنی اداره گردشگری شهرستان سمنان گفت: فاصله قلعه “سارو” با قلعه “گردکوه”، از راه اصلی ۸۰ کیلومتر و از راه میان بر ۶۰ کیلومتر است.

وی افزود: به دلیل آذوقه کافی در این کلاته و انتقال آن به قلعه ها، مقاومت اهل قلعه در مقابل مهاجمان به درازا می انجامیده است و به همین علت در طول تاریخ دست نیافته باقی مانده اند.

ابراهیمیان تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در قلعه جنوبی سارو که از قلعه شمالی بزرگتر و دارای امکانات بیشتری است، انتقال آب چشمه از صد متری پای کوه به قلعه است که رفتن آب به مسیر سربالا نشان دهنده ی آن است که اهالی قلعه فقط از قاعده های رزم و کشاورزی آگاه نبوده اند بلکه در بین آنها اهل علم و فن نیز حضور داشته اند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان