چگونه از بیماران بستری در خانه مراقبت کنیم؟

بیماران و خانواده ها باید به توصیه های زیر عمل کنند:

بیمار را در یک اتاق جداگانه با تهویه مناسب قرار دهید ( با پنجره ها و درب باز).

حرکت بیمار را در خانه محدود کنید و فضای های مشترک را به حداقل برسانید. اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک (به عنوان مثال، آشپزخانه و حمام) به خوبی تهویه شوند (پنچره ها را باز نگه دارید).

اعضای خانواده باید در اتاق دیگری بمانند یا در صورت عدم امکان، فاصله حداقل ۱ متر از بیمار را حفظ کنند (مثلاً در تخت خواب جداگانه بخوابند).

تعداد مراقبان مریض را محدود کنید. در حالت ایده آل، به فردی اختصاص دهید که از سلامت خوبی برخوردار بوده و هیچ شرایط اساسی مزمن یا مشکلات سیستم ایمنی را نداشته باشد.

تا زمانی که بیمار به طور کامل بهبود نیابد و علائم بیماری را نداشته باشد، نباید از او عیادت شود.

بهداشت دست ها باید بعد از هر نوع تماس با بیماران یا محیط، فورا انجام شود.

بهداشت دست ها باید قبل و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از توالت و هر زمان که دست ها کثیف به نظر می رسند انجام شود.

اگر دست ها به وضوح کثیف نباشند، می توان از هند راب های حاوی الکل (محلول یا ژل) استفاده کرد؛ برای دست هایی که به وضوح کثیف هستند از آب وصابون استفاده کنید.

هنگام شستن دست ها با آب و صابون، برای خشک کردن دست ها بهتر است از حوله های کاغذی یک بار مصرف (دستمال کاغذی) استفاده شود. در صورت عدم دسترسی، می توان از حوله های تمیز استفاده کرده و هنگام خیس شدن، آن ها را تعویض کرد.

در صورت داشتن ترشحات تنفسی، باید ماسک پزشکی در اختیار بیمار قرار داده شود و تا حد امکان مصرف شود.

افرادی که نمی توانند ماسک پزشکی را تحمل کنند باید دهان و بینی خود را هنگام سرفه یا عطسه با دستمال کاغذی یک بار مصرف بپوشانند. دستمال هایی که برای پوشاندن دهان و بینی استفاده می شوند باید بعد از استفاده به طور صحیح و بهداشتی دور ریخته یا تمیز شوند (به عنوان مثال، دستمال های چند بار مصرف با استفاده از صابون معمولی یا مواد شوینده ضد عفونی کننده و آب شسته شوند).

مراقبین در اتاق بیمار باید ماسک پزشکی که کاملاً دهان و بینی را بپوشاند، استفاده کنند و در حین استفاده نباید ماسک را لمس کنند.

اگر ماسک از ترشحات خیس و یا کثیف شد، باید بلافاصله با ماسک جدید تمیز و خشک، جایگزین شود. ماسک را با روش مناسب از صورت بر دارید – جلوی آن را لمس نکنید، و از بندهای آن ماسک را جدا کنید.

ماسک را بلافاصله پس از استفاده دور انداخته و بهداشت دست ها را انجام دهید.

از تماس مستقیم با مایعات بدن، به خصوص ترشحات دهانی یا تنفسی و مدفوع خودداری کنید. هنگام دست زدن به ترشحات تنفسی، مدفوع، ادرار و سایر زباله ها از دستکش یکبار مصرف و ماسک استفاده کنید. بهداشت دست ها را قبل و بعد از استفاده از دستکش و ماسک انجام دهید.

از ماسک یا دستکش استفاده مجدد نکنید.

برای بیماران از پارچه های کتانی و ظروف مخصوص غذا استفاده کنید. این موارد پس از استفاده باید با صابون و آب تمیز شوند و به جای دور ریختن می توانند مجدداً مورد استفاده قرار گیرند.

سطوحی را که اغلب در اتاق لمس می شوند، نظیر میزهای کنار تخت خواب، تخت خواب و مبلمان، روزانه تمیز و ضد عفونی کنید. برای تمیز کردن ابتدا باید از صابون معمولی خانگی یا مواد شوینده استفاده شود و بعد از آن از مواد ضد عفونی کننده معمولی خانگی که حاوی ۵.۵ درصد هیپوکلریت سدیم می باشند (یا یک قسمت سفید کننده در ۵ تا ۹ قسمت آب) استفاده شود.

حداقل یک بار در روز سطوح حمام و توالت را تمیز و ضد عفونی کنید. صابون معمولی خانگی یا مواد شوینده باید ابتدا برای تمیز کردن استفاده شود و بعد از شستشو، باید از مواد ضد عفونی کننده خانگی معمولی (حاوی ۵.۵ درصد هیپوکلریت سدیم) استفاده شود.

لباس، ملحفه، حوله حمام و دست بیمار را با استفاده از صابون های معمولی و آب و یا ماشین لباسشویی با دمای ۹۰-۶۰ درجه سانتی گراد شسته و کاملاً خشک کنید.

ملحفه های آلوده را درون کیسه لباسشویی قرار دهید. لباس های شسته شده را تکان ندهید و از تماس مواد آلوده به پوست و لباس خودداری کنید.

هنگام تمیز کردن سطوح، لباس یا ملحفه های آغشته به مایعات بدن باید از دستکش و لباس محافظ (مثل، پیش بندهای پلاستیکی) استفاده شود. می توان از دستکش های یک بار مصرف یا چند با مصرف استفاده کرد. پس از استفاده از دستکش های چند بار مصرف باید با آب و صابون تمیز و سپس با محلول هیپوکلریت سدیم ۰/۵ ٪ ضد عفونی شوند.

دستکش های یک بار مصرف (مثل لاتکس) باید پس از هر بار مصرف دور انداخته شوند. بهداشت دست را قبل و بعد از استفاده از دستکش انجام دهید.

دستکش ها، ماسک ها و… که هنگام مراقبت از بیمار در منزل مصرف شدند باید قبل از اینکه به عنوان زباله های عفونی دفع شوند، داخل ظروف زباله درب بسته در اتاق بیمار قرار داده شوند.

از قرار دادن وسایل خود در محیط بیمار که امکان آلودگی وجود دارد، خودداری کنید (مثلاً مسواک، سیگار، وسایل غذاخوری، ظروف، نوشیدنی ها، حوله ها، روتختی ها یا ملحفه ها را به اشتراک نگذارید).

هنگامی که پرسنل بهداشت، خدمات منزل را ارائه می دهند، باید حفاظت های شخصی مناسب را انجام داده و توصیه های مربوط به تماس و ترشحات تنفسی را رعایت کنند.

خلاصه‌ی مطالب فوق را در ویدئوی آموزشی آماده شده مشاهده نمایید.