کاروانسرایی از سنگ های منحصر به فرد در سمنان

کاروانسرای سنگی آهوان (رباط انوشیروانی) در منطقه سردسیر آهوان در ۴۲ کیلومتری خاور شهر سمنان قرار گرفته است. ساختمان این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج است. این کاروانسرا در قرن پنجم هجری ساخته شده است.

به گزارش تیترشهر:کاروانسرای سنگی آهوان (رباط انوشیروانی) در منطقه سردسیر آهوان در ۴۲ کیلومتری خاور شهر سمنان قرار گرفته است. ساختمان این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج است. این کاروانسرا در قرن پنجم هجری ساخته شده است.

در نزدیکی این بنا، کاروانسرای شاه‌عباسی آهوان نیز قرار دارد که در زمان صفویه در کنار کاروانسرای قدیمی ساخته شد.

این کاروان سرا مربع شکل و هر ضلع آن ۷۵ متر و به صورت چهار پلانی ساخته شده است. نمای خارجی رباط انوشیروانی شامل یک در ورودی از طرف شمال به اندازه ۵۵/۴ متر و چهار برج در چهار گوشه آن است. سه برج به صورت نیم دایره در قسمت های شرقی و غربی و جنوبی و دو برج در دو طرف دروازه ورودی می باشد.
این رباط دارای ۲۶ اتاق است که در اطراف حیاط واقع اند و در جلوی هر اتاق ایوانی سرپوشیده قرار دارد. این خصوصیت در بین کاروان سراهای ایران کمتر دیده شده است. چهار ایوان و اتاق های رباط از نظر اندازه مساوی نیستند. ایوان شمالی ۸۰/۱۶ متر طول و ۵۵/۴ متر عرض و ایوان جنوبی ۴۰/۱۷ متر طول و ۸۵/۴ متر عرض دارد.

همچنین چهار اصطبل مستطیل شکل در چهارگوشه ساختمان قرار گرفته است. در بنای رباط از آجر و سنگ و گچ استفاده شده است. رباط انوشیروانی از نظر پلان شباهت زیادی به کاروان سراهای اوایل اسلام مانند رباط کریم در راه ساوه و قلعه سنگی نزدیک تهران دارد. این بنا در دوره ی صفویه و ایلخانی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و قسمتی از بازسازی آن در دروازه ورودی و دالان به چشم می خورد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان