کم‌آبی؛ بزرگترین سد توسعه در استان سمنان

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: کمبود آب، بحران خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی، بزرگترین مانع توسعه و آبادانی در استان سمنان است.

منصور کشاورزیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه سمنان با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه استان سمنان دارای اقلیم خشک، نیمه‌خشک و کم آبی است، بسیاری از نقاط استان با کاهش شدید منابع آبی مطمئن و پایدار مواجه شده است و این مسئله بزرگترین تهدید برای این استان پهناور در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

وی افزود: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و از جمله استان سمنان می‌تواند این مانع بزرگ در توسعه و آبادانی استان سمنان را از راه بردارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان ادامه داد: طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان باید به طور کامل اجرایی شود و نه تنها انتقال آب، بلکه بحث شیرین‌سازی نیز در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور دیده شود.

کشاورزیان اظهار داشت: این کار می‌تواند تنها با اتکا به توانمندی‌های داخل کشور و منابع موجود انجام شود، و تنها یک اراده و عزم ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از روستاهای استان و از جمله در دامغان و شاهرود به طور کلی با مشکل جدی عدم وجود منابع آبی پایدار مواجه هستند، افزود: در صورت تأمین منابع آبی، این روستاها می‌توانند به یک منطقه ویژه اقتصادی، کشاورزی، گردشگری و… تبدیل شوند، اما متأسفانه کمبود آب بزرگترین مانع در توسعه و پیشرفت و آبادانی این منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان همچنین گفت: مناطق کویری استان سمنان، مناطقی آباد، با جمعیت جوان و فعال است و پتانسیل بسیار بالایی در این مناطق وجود دارد که با انتقال آب و تأمین منابع آبی، رونق اقتصادی در این منطقه شکل خواهد گرفت.

کشاورزیان از پروژه انتقال آب خزر به عنوان یک طرح ملی نام برد و تصریح کرد: در بحث انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، استان‌های همجوار و سایر استان‌های فلات مرکزی کشور نیز می‌توانند بهره‌مند شوند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان