کنکور و تمهیدات کرونایی در استان سمنان

براساس تاریخ اعلام شده از سوی سازمان سنجش کشور، کنکور سراسری در پایان مرداد برگزار می‌شود و مسوولان برای برگزاری کنکور در شرایط مطلوب کمر همت بسته‌اند و اهتمام ویژه دارند، اما شرایط امسال و شیوع کرونا موجب شده تا در کنار تلاش مسوولان برای برگزاری کنکور در شرایط سالم، دانش‌آموزان رعایت نکات بهداشتی را فراموش نکنند.
.
منصور غلامی، وزیر علوم در مصاحبه‌ای با اشاره به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کنکورها، خاطرنشان کرد: سازمان سنجش آموزش کشور پیش بینی‌های لازم را انجام داده است و امیدواریم این آزمون ها را بدون مشکل برگزار کنیم.
به گفته وی، دانش آموزان حدود دو هفته در کلاس های درس حضور یافتند و حتی در امتحانات نهایی شرکت کردند، ما برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آنها را می خواهیم که در فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند؛ در این سه ساعت همه موارد برای داوطلبان رعایت شده است.
در کنار تلاش و تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسوولان برای برگزاری کنکور در شرایط برابر و عادلانه برای تمام پشت کنکوری‌ها، خود دانش‌اموزان برای رعایت نکات بهداشتی باید اهتمام ویژه داشته باشند.
به گفته روانشناسان دانش‌آموزان با استفاده از ماسک و دستکش، شرایط کنکور را برای خود مشابه‌سازی کنند تا تاب‌آوری و سازگاری خود در جلسه کنکور را افزایش دهند.
همچنین صاحبنظران تاکید دارند والدین دانش‌آموزان در روز کنکور از اجتماع در پشت درهای محل های برگزاری آزمون سراسری به منظور پیشگیری از شیوع کرونا پرهیز کنند.
۱۱ هزار دانش‌آموز امسال در استان سمنان کنکوری هستند و ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در سال ۹۸ در استان سمنان در کنکور به رقابت با یکدیگر پرداختند.
آزمون سراسری سال ۹۸ در ۳۸۱ شهر و ۵۱۸ حوزه امتحانی برگزار می‌شود که تعداد حوزه‌های امتحانی نیز به منظور رفاه حال داوطلبان افزایش داشت.

افزایش تعداد اماکن آزمون موثر در پیشگیری از کرونا

قاسم شریفی، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان گفت: تعداد اماکن برگزاری آزمون‌ها باتوجه به شیوع کرونا افزایش یابد و با تعیین سقف تعداد داوطلبان ، می‌توان دستورالعمل‌های بهداشتی را در محل آزمون ها به درستی اجرا کرد.
قاسم شریفی ابراز داشت: راهکارهای موثری از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان در ارتباط با ممنوعیت حضور والدین در پشت درهای محل برگزاری آزمون به منظور جلوگیری از تجمع ها اتخاذ شود.
وی ادامه داد: فرهنگ سازی خوبی از سوی اصحاب رسانه و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از ماسک در اجتماع و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام‌شد که این روند مثبت و اثربخش برای آینده هم ادامه یابد.
وی افزود: برگزاری رویدادهای فرهنگی در بستر فضای‌ مجازی و کاهش دغدغه فعالان حوزه هنر در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد.
شریفی بیان کرد: در کنار توجه به رعایت نکات بهداشتی ، توجه به بهداشت روان مورد توجه مسئولان امر باشد.
برگزاری کنکور با رعایت نکات بهداشتی
محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: برخی از آزمون‌هایی که در استان برگزار می شود به صورت کشوری است و نمی توان برگزاری حضوری این آزمون ها را لغو کرد.
وی ابراز داشت: تدابیر لازم برای برگزاری این آزمون‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در استان سمنان اندیشیده شده است.
حضور داوطلبان در آزمون‌ها با رعایت فاصله صندلی و نیمکت‌ها انجام‌ می‌شود و تعداد مکان‌های آموزشی با توجه به شیوع کرونا و کاهش تجمع‌ها به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته است.

با توجه به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، والدین دانش آموزان در صورت امکان در محل حضور برگزاری آزمون‌ها حضور پیدا نکنند.

مراقبان و مسئولان برگزاری آزمون‌ها در کنار نحوه برگزاری آزمون، دقت نظر خاصی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا داشته باشند.
رقابت ۱۱ هزار کنکوری استان سمنان در شرایط کرونایی
حسین رشیدی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ابراز داشت: ۱۱ هزار دانش‌آموز در استان امسال کنکوری هستند که در بین آن‌ها تعداد دختران و پسران تقریبا با هم برابر است.
وی بیان کرد: کنکور سراسری با رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا براساس تصمیمات کشوری در استان سمنان برگزار می‌شود.
استان سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری، ۱۲۳ هزار و ۵۰۱ دانش آموز، هشت هزار و ۳۷۰ معلم و پنج هزار و ۷۲ کلاس درس دارد که از این تعداد سه هزار و ۸۲۱ دانش‌آموز پایه دوازدهم استان سمنان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پشت کنکوری هستند.

ارایه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان استان سمنان
دستورانی گفت: ۱۶۰ مشاور مشغول به کار در آموزش و پرورش در قالب طرح «صدای مشاور» به دانش‌آموزان پشت‌کنکوری این استان مشاوره می‌دهند.
مشاوران آموزش و پرورش در زمینه کنکور و کاهش نگرانی و اضطراب به دانش‌آموزان پشت کنکوری مشاوره ارائه می‌دهند.
آموزش و پرورش استان سمنان برای کمک به دانش‌آموزان پشت کنکوری پایه دوازدهم اقدام‌های ویژه ای را در نظر گرفته است که یکی از اقدامات خرید و توزیع کتاب‌های کمک درسی برای دانش‌آموزان به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال است.
طبق هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش کشور قطعا نوع سوالات که در کنکور سراسری امسال طرح می‌شود تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته خواهد داشت.

کنکور سراسری آزمونی برای محک زدن دانش و آغاز فصل جدید در زندگی دانش‌آموزان است که امسال شیوع کرونا اضطراب کنکور را دوچندان کرده است و تنها راه غلبه بر این اضطراب رعایت نکات‌بهداشتی از سوی دانش آموزان و برگزارکنندگان است که برای حفظ سلامت نباید مورد غفلت قرار بگیرد.