گام اول جهش تولید با چشم‌انداز ایجاد واحدهای تولید مس در سمنان

محمد فروهر،معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های صنعتی در دست احداث تولید مس سمنان اعلام کرد: بهره‌برداری از این واحدها در راستای تحقق شعار سال ۹۹ در حوزه معادن و صنایع معدنی مس استان است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات اجرای طرح‌های صنعتی معدن با هدف تسریع در بهره‌برداری، بیان کرد: سه واحد تولیدی مس کاتدی و کنسانتره مس سولفیدی با ظرفیت حدود ۲ هزار تن و با سرمایه گذاری بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و برای ۱۲۰ نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود.
اکنون، معادن مس استان ظرفیت استخراج سالانه ۷۵۰ هزار تن سنگ مس با عیار میانگین یک درصد را دارد.

۳۴۲ هزار تن سنگ مس سال گذشته از معادن استان سمنان استخراج شد و با بهره‌برداری از این سه طرح صنعتی، علاوه بر افزایش ظرفیت استخراج از این معادن، ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی در این معدن‌ها افزایش می‌یابد.

توسعه صنایع فرآوری معادن در راستای اقتصاد مقاومتی

فروهر، توسعه صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی در استان سمنان را از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اعلام و تاکید کرد: کمبود زیرساخت‌های مناسب در مناطق جنوبی شهرستان‌های شاهرود و دامغان به خصوص فقدان توسعه شبکه برق صنعتی و تامین آب مورد نیاز بخش صنعت، از مهمترین مشکلات توسعه صنایع معدنی فلزی در این استان است.

وی به ایجاد پست و شبکه انتقال برق در مناطق پتانسیل‌دار معدنی جنوب استان سمنان در برنامه‌های بلند مدت برای توسعه زیرساخت‌های کمربند معادن فلزی این مناطق اشاره و اضافه کرد: اکنون، این واحدهای صنعتی با استفاده از ژنراتور برق مورد نیاز را تامین می‌کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به طرح‌های اقتصادی و اشتغالزای آماده بهره‌برداری در بخش معدن، یادآور شد: یک واحد تولیدی فروسیلیکو منگنز و یک واحد تولیدی پنل‌های گچی از طرح‌های مهم این بخش در استان است که در نیمه اول سال ۹۹ افتتاح می شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶٠٠ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است.

استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.