۵ نکته مهم مراقبت از دست‌ها در قرنطینه

با شیوع کرونا و ملزم شدن همه افراد به شستن مکرر دست‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس، پوست دست اغلب ما دچار آسیب و خشکی شده است. بنابراین در طول این مدت بهتر است زمانی را به مراقبت از دست‌ها اختصاص بدهید و از خشکی پوست و پیری زودرس آنها جلوگیری کنید. برای این کار بهتر از نکات زیر را مد نظر داشته باشید.
۱- از شوینده‌های مناسب استفاده کنید.
برای ضدعفونی دست‌هایتان بیشتر از آب و صابون کمک بگیرید و استفاده از الکل را تنها به زمان‌هایی محدود کنید که دسترسی به آب و صابون نداشته باشید چرا که مصرف بیش از اندازه الکل سبب خشکی پوست شما می‌شود.
۲- هنگام استفاده از شوینده‌ها برای ضدعفونی و تمیز کردن اجسام از دستکش استفاده کنید.
استفاده از دستکش سبب می‌شود بافت سلول‌های دست شما در برابر مواد شیمیایی آسیب کمتری ببینند و طوبت و جربی مورد نیاز پوستتان از بین نرود.
۳- دست‌هایتان را مرطوب نگه دارید.
بهتر است برای استفاده‌ی روزانه، یک لوسیون مرطوب کننده‌ سبک و بر پایه‌ آب با جذب سریع را انتخاب کنید. این در حالی است که، یک کرم سنگین‌تر بر پایه‌ روغن برای شب مناسب است زیرا تا زمانی که خواب هستید، پوست دستتان به خوبی آب رسانی می‌شود.
۴- از لایه بردارهای خانگی استفاده کنید.
لایه برداری پوست در فواصل زمانی مشخص سبب حذف سلول شاخی و مرده و آماده‌سازی پوست برای ترمیم می‌شود. توصیه می‌کنیم برای این کار مقداری روغن نارگیل را با دو قاشق شکر ترکیب کرده و با فشاری ملایم و همراه با صبوری آرامش آن را روی دست ماساژ به مدت ۳ دقیقه ماساژ بدهید پس از اتمام کار، دست‌ها را با آب ولرم آبکشی و خشک نمایید. پس از پایان این مراحل استفاده از یک مرطوب کننده ضروری است. می‌توانید این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.
نکته: چنانچه دچار اگزمای شدید یا عوارض ناشی از حساسیت‌های پوستی هستید، حتما برای اسکراب کردن دستتان با پزشک مشورت کنید.
دکتر مریم عزیز زاده– ارائه کلیه خدمات درمانی و تخصصی پوست ، مو و زیبایی
۵- پارافین تراپی را امتحان کنید.
استفاده از پارافین طبی یکی از راه‌های مراقبت از پوست دست و پا است که استفاده از آن به تازگی در سالن‌های زیبایی سمنان نیز مرسوم شده است. برای این کار باید دست خود را در پارافین ذوب‌شده فرو ببرید و پس از چندین بار تکرار این مرحله، دست خود را داخل یک کیسه پلاستیکی پیچیده و سپس با پارچه‌ای ببندید و زمان بدهید تا پارافین سفت شود. صبور باشید تا گرمای پارافین به درون دستان شما نفوذ کند. بعد از تقریباً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، وقتی‌که پارافین خنک شد، آن را از روی دستانتان بردارید و ببینید که از معجزه پارافین پوست دست‌هایتان چه قدر صاف و مرطوب شده است.