۷۲ کتابخانه فعال در استان سمنان وجود دارد

۷۲ کتابخانه فعال در استان سمنان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، علیرضا شاه‌حسینی در آئین تودیع خود اظهار داشت: بیش از یک‌ میلیون و ۱۳۰ هزار جلد کتاب هم‌اکنون در دسترس عموم در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان وجود دارد.

وی با اشاره به خدمت سه‌ساله خود در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بیان کرد: هر ۱۰۰ روز یک کتابخانه عمومی در سمنان راه‌اندازی می‌شد و در طول هزار روز ۹ کتابخانه عمومی در استان سمنان تأسیس‌شده است.

مدیرکل پیشین کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه اولویت تأسیس کتابخانه‌های جدید در مناطق محروم روستایی بود افزود: در طول خدمت خود با جذب کمک‌های نقدی و غیر نقدی خیرین ۴۱ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اهداء شد.

شاه‌حسینی از دریافت ۱۶۰ میلیون تومان کمک‌هزینه نقدی از خیرین خبر داد و گفت: این مبلغ در طول کمتر از سه سال در راستای تجهیز و تعمیر کتابخانه‌های قدیمی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ مجموع تعداد منابع کتابخانه‌ای استان سمنان ۹۳۰ هزار جلد بوده است اظهار داشت: هم‌اکنون استان سمنان دارای یک‌میلیون و ۱۳۶ هزار جلد کتاب به‌عنوان منابع کتابخانه‌ای دارد.

مدیرکل پیشین کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به بیان گزارشی از عملکرد در طول خدمت سه‌ساله خود پرداخت و گفت: در این مدت بیش از ۴۷۰ نشست کتاب‌خوانی و ۱۰۲ مورد رونمایی از کتاب‌های تازه تألیف در سطح استان انجام‌شده است.

شاه‌حسینی اذعان داشت: کتابخانه مرکزی سمنان جزو ۶ رتبه اول کتابخانه‌های برتر کشور شناخته‌شده است و این کتابخانه مرکز فرهنگی استان سمنان است.

ظرفیت‌های خیرین و سازمان‌های مردمی برای ارتقا کتابخانه‌ها به‌کارگیری شود

مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات شاه‌حسینی اظهار داشت: بسیاری از دانش‌ها امروزه روند سطحی‌نگری دارند و موجب کم‌عمق شدن سطح دانش در آدمی می‌شود.

علی سما کوش با اشاره به اینکه دانش سطحی یکی از دغدغه‌های جامعه فرهنگی امروز است افزود: کتابخانه‌ها باید برای جذب اعضای جدید به این نهاد طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه را اجرا کنند و نسبت به اصل نوآوری در کارها اهتمام بورزند.

وی دسترسی آسان به کتاب را یکی از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و گفت: برای اجرای طرح‌های خلاقانه در کتابخانه‌های عمومی استان باید از ظرفیت‌های مطلوب خیرین و سازمان‌های مردمی استفاده بهینه کنیم.

مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با تأکید بر اینکه مردم باید برای مطالعه بیشتر و فرهنگ استفاده از کتاب و کتاب‌خوانی تشویق شوند افزود: برای شناساندن نهاد کتابخانه و فرهنگ کتاب‌خوانی به مردم عام باید به رسانه‌های جدید در عصر حاضر توجه ویژه‌ای داشت.

سما کوش با تأکید بر اولویت دسترسی آسان مردم به کتاب خاطرنشان کرد: با جذب افراد در کتابخانه‌ها این نهاد می‌تواند فعالیت مؤثری در رشد فرهنگ جامعه انجام دهد و نسبت به ارتقای سطح بصیرت مردمی اقدام اساسی بکند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان