۸۰ درصد بناهای میراث فرهنگی سمنان به بخش خصوصی واگذار شد

مهدی جمال، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: بیش از ۸۰ درصد از بناهای مازاد در اختیار این اداره کل به بخش خصوصی واگذار شده است. ۹ بنای تاریخی در استان سمنان برای رونق گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده که از این تعداد پنج بنای واگذار شده به بهره‌برداری رسیده و چهار بنای واگذار شده در مرحله مرمت و آماده‌سازی برای بهره‌برداری است.
کاروانسرای میاندشت در شهرستان میامی، کاروانسرای ده‌نمک در شهرستان آرادان، خانه کلانتر یا رجبی در شهرستان سمنان و دو اتاق از دروازه ارگ سمنان، از جمله بناهای تاریخی واگذار شده و به بهره‌برداری رسیده توسط بخش خصوصی برای تقویت و توسعه گردشگری در استان سمنان است. خانه طاهری و خانه تدین در سمنان، کاروانسرای دامغان و کاروانسرای ایوانکی در گرمسار جزو چهار بنای تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی در حال مرمت و آماده‌سازی برای بهره‌برداری است.
۳۰ کاروانسرای تاریخی در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد تنها چهار کاروانسرا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است که به بخش خصوصی واگذار شده و در حال بهره‌برداری است.
هشت بنای تاریخی استان شامل خانه تاریخی و حمام تاریخی در استان سمنان آماده برای واگذاری به بخش خصوصی است.خانه میررحیمی و خانه ابراهیمی دامغان، خانه حشمت اللشکر در سرخه و خانه عطاردی در شاهرود جزو چهار بنای تاریخی در اختیار صندوق احیاء برای واگذاری است.
وی افزود: حمام نخست و خانه سرهنگ طاهری در سمنان، خانه احمدی در دامغان و خانه میرآخورلی در روستای محمودآبادکردها در گرمسار، از دیگر بناهای در دست واگذاری بخ بخش خصوصی است.
بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان سمنان شناسایی شده و ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.