طرح نظارتی و پایش بازار در سمنان آغاز شد

بهروز اسودی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: در طرح نظارتی و پایش بازار ویژه نوروز ۹۹، بازدیدهای روزانه از واحدهای صنفی و سطح عرضه انجام می‌شود و وضع بازار کالا و خدمات اولویت‌دار در مراحل تأمین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت مورد کنترل و نظارت قرار خواهد گرفت.
این بازرسی‌ها نظر به اقتضای شرایط حساس ایام پایانی سال و با توجه به افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در این ایام و تعطیلات نوروز در دو بخش کالایی و خدماتی و به‌صورت شبانه‌روزی توسط کارشناسان نظارت و بازرسی این سازمان و بازرسان و ناظران افتخاری از واحدهای صنفی استان سمنان انجام می‌شود. بالغ بر ۵۵ نفر در استان سمنان به‌عنوان بازرس و کارشناس نظارت و بازرسی فعالیت دارند که وضعیت نرخ کالا و خدمات موجود، کمبود و فراوانی کالا و خدمات ضروری اولویت‌دار در سطح عرضه را به‌صورت ویژه و شبانه‌روز رصد می‌کنند و عملکرد واحدهای صنفی استان سمنان در ایام نوروز را زیر ذره‌بین دارند.
اسودی افزود: در این ایام، در حدود ۱۹۵ ناظر افتخاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌صورت نامحسوس وضع بازار و فعالیت واحدهای صنفی و خدماتی را رصد و در صورت مشاهده تخلفی از سوی واحدهای صنفی مراتب را به ستاد خبری سازمان گزارش می‌کنند.
وی اظهار کرد: کشیک‌های نوروزی و گشت‌های نظارت و بازرسی در ایام نوروز، مانند سایر روزها فعال هستند و با هرگونه تخلف در واحدهای صنفی، سطح عرضه و… برخورد می‌شود. نظارت ویژه بر نحوه تأمین، جذب، توزیع و قیمت میوه و مرکبات، نظارت بر مراکز نگهداری کالا (سردخانه‌ها، بنادر، انبارها) و بررسی میزان موجودی کالا در اول و پایان دوره، نظارت بر رعایت ضرایب سود قانونی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور، لحاظ مواد ۷۰ و ۸۴ قانون نظام صنفی و آئین‌نامه‌های مربوطه برای برگزاری فروش فوق‌العاده و حراج در واحدهای صنفی استقرار گروه‌های بازرسی سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، میادین میوه و تره¬بار، پایانه‌های مسافربری بین‌شهری، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و سطح شهر به‌منظور سهولت در دسترسی مصرف‌کنندگان به مراجع نظارتی و رسیدگی سریع و مؤثر به تخلفات از مهم‌ترین موارد نظارتی در این طرح است.
وی تأکید کرد: هم استانی‌های سمنانی نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، عدم صدور صورتحساب و …. از سوی واحدهای صنفی، با شماره تلفن گویا ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تماس گرفته و موارد و تخلفات احتمالی و شکایات خود از واحدهای صنفی و خدماتی گزارش کنند.