تجلیل از برترین های عرصه کشاورزی استان سمنان

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی از ۴۲ نفر از فعالان و برترین های بخش کشاورزی استان سمنان قدردانی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این افراد در بخش های زراعت ، باغبانی ، دام و طیور ، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی ، زنان روستایی و تعاون روستایی و عشایری و در محورهای عملکرد تولید ، مدیریت مصرف آب، رعایت سلامت غذا، شرکت در برنامه آموزشی و ترویجی، تولید و انتقال دانش به دیگر کشاورزان موفق و برتر شدند.
رییس سازمان امور عشایری کشور که مهمان ویژه این مراسم بود گفت: تشکل‌های عشایری با تکیه بر ظرفیتها و مشارکت مردمی در تسهیل و پیگیری مشکلات، ۲۲۰ هزار عضو دارند.
کرمعلی قندالی با بیان اینکه سرمایه گذاری در قالب مشارکت مردمی و تشکیل تشکل‌ها برای رونق تولید و اشتغالزایی نقش مؤثر دارد افزود: تعاونی عشایری تا ۲۰ میلیارد ریال، اتحادیه عشایری تا ۵۰ میلیارد ریال با نرخ سود چهار درصد برای رونق تولید می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.
قندالی، از تشکیل اتحادیه زنبورداران، دامداران، عشایری و کشاورزی، به عنوان تشکل سازماندهی شده خبر داد و افزود: سمنان از استان‌های موفق کشور در زمینه تشکیل اتحادیه هاست.
علیرضا آشناگر استاندار سمنان در این مراسم با بیان اینکه منابع آبی کشاورزی استان سمنان محدود است گفت: توسعه کشت گلخانه ای نقش مؤثر در مدیریت مصرف آب و افزایش بهره وری دارد و دولت نیز بسته حمایتی و تکمیلی کمک کننده برای تحقق این راهبرد در نظر گرفته است.
آشناگر گفت: بیمه محصولات کشاورزی باید جدی گرفته شود، چرا که جبران خسارت ناشی از حوادث، از منابع صندوق‌ها در صورت بیمه بودن در شرایط بحرانی تسهیل می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم در این مراسم از افزایش ۲۷ درصدی تولیدات بخش کشاورزی و کاهش۱۲ درصدی سطح زیر کشت در این استان خبر داد و گفت: این موفقیت نتیجه تحقق سند الگوی کشت در استان سمنان است.
سید حسن میر عماد گفت: برگزیدگان بخش کشاورزی استان سمنان امسال موفق شدند با استفاده از بذرهای اصلاح شده ، تکنولوژی های نوین و تغذیه مناسب ، سه برابر میانگین برداشت در واحد سطح محصول تولید کنند.
بیست و یکم تا بیست و هفتم خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامیده شده است و شعار امسال هفته جهاد کشاورزی، رونق تولید، امنیت غذایی کشور است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما