ذخیره سازی ۷۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن رهایی، رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از ذخیره سازی بالغ بر ۱۲۰ نمونه خون بند ناف نوزادان در نمایندگی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی این استان در سال جاری خبر داد.

رهایی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: علی رغم شرایط بحرانی شیوع کرونا در کشور، تعداد موارد ذخیره سازی خون بند ناف در سال جاری با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است و بالغ بر ۱۲۰ نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره سازی شده است.

وی با اشاره به فرارسیدن ۲۷ آبان، همزمان با ۱۷ نوامبر روز جهانی ذخیره سازی خون بند ناف به فعالیت ۷ ساله نمایندگی خون بند ناف جهاددانشگاهی در استان سمنان اشاره کرد و افزود: این نمایندگی از سال ۱۳۹۲ تا کنون در جهاددانشگاهی استان در حال خدمت رسانی است و تا کنون بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ مراجعه و بیش از ۷۰۰ نمونه از استان سمنان در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی ذخیره سازی شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان بیشترین میزان ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در استان سمنان را در مهرماه سال جاری عنوان کرد و گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته از بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی کشور، نمایندگی استان سمنان در مهرماه سال جاری بهترین عملکرد در بحث ذخیره سازی خون بند ناف نسبت به سنوات گذشته داشته است.

رهایی با تأکید بر اینکه خدمات ذخیر سازی خون بند ناف نوزادان در تمام شهرستان های استان ارائه می شود، ادامه داد: با توجه به برخورداری نمایندگی از نیروی مجرب در زمینه ژنتیک، مهمترین وظیفه این نمایندگی طلاع رسانی، جمع آوری، ارتباط خوب و مستمر با جامعه و ارسال نمونه خون بندناف خانواده های متقاضیان است.

وی خاطرنشان کرد: ذخیره سازی خون بندناف نوزادان از سال ۱۳۸۴ تا کنون در ایران در حال اجرا است و تا کنون بالغ بر ۱۳۶ هزار و ۸۵۰ نمونه در کشور ذخیره سازی شده است و بیش از ۱۰۰ پیوند از طریق این سلول ها برای درمان بیماری های صعب العلاج توسط بانک عمومی و خصوصی رویان انجام شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اظهار کرد: ارائه مشاوره پزشکی و اطلاع رسانی در خصوص کاربردها و مزایای سلول های بنیادی خون بندناف به مراجعین محترم ، برگزاری کلاس های آموزشی پیرامون فواید ذخیره سازی خون بندناف برای مادران باردار و زوجین، برگزاری جلسات توجیهی برای کارمندان ادارات دولتی و اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی از قبیل مصاحبه با رادیو و تلویزیون، روزنامه ها و رسانه ها و پخش بروشورهای آموزشی در تمامی مطب های زنان زایمان و مطب های رادیولوژی از مهمترین اقدامات دفتر نمایندگی استان سمنان بوده است.

رهایی همچنین از امکان ارائه تسهیلات بانکی مناسب به متقاضیان ذخیره سازی خون بند ناف در استان سمنان خبر داد و گفت: کسب عناوین نمایندگی برتر در کشور در سال ۹۷، مدیر نمایندگی خون بند ناف برتر کشور در سال ۹۵، بیشترین درصد رشد نمونه های فریز شده در سال ۹۵ و بیشترین درصد رشد ثبت قراردادهای اینترنتی در کشور در سال ۹۸ از جمله موفقیت ها و عناوین کسب شده توسط نمایندگی خون بند ناف جهاددانشگاهی استان سمنان در سطح کشور است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان