ضرورت شکل‌گیری نهضت مهارت‌آموزی با بهره از تجربه موفق نهضت سوادآموزی

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و دبیر کارگروه اشتغال استان معتقد است همچنان‌که در سال‌های بعد از انقلاب نهضت سوادآموزی در سراسر کشور شکل گرفت در این دوره نیز باید در همان سطح گسترده، نهضت مهارت‌آموزی در سراسر کشور فراگیر شود.

اسماعیل غنیان ۷ مردادماه در جمع مدیران این استان اظهار کرد: مهمترین دغدغه مسوولان ذی‌ربط در حوزه اشتغال، تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و دانش‌آموختگان دارای مدرک تحصیلی و فاقد مهارت است.

وی به تجربه توسعه سوادآموزی در کشور در چند دهه اخیر پرداخت و افزود: سال‌های گذشته نهضت سوادآموزی در کشور ترویج شد و از این بعد باید نهضت مهارت آموزی فراگیر شود.

غنیان با اشاره به شیوع بیماری همه‌گیر کروناویروس و نقش آن در بیکاری برخی از مشاغل از افزایش متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به دلیل شیوع کووید۱۹ در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در فروردین سال ۹۸ دستکم ، ۵۰۰ نفر به دلایل مختلف خواهان دریافت بیمه بیکاری در استان سمنان شدند که این رقم در سال جاری به دلیل شیوع کرونا ویروس افزایش بیشتری یافته است.

دبیر کارگروه اشتغال استان سمنان از تلاش برای حل مشکلات و موانع پیش روی بخش صنعت و تولید خبر داد و تصریح کرد: مشکلات صنعتگران و کارگران مشغول به کار در واحدهای تولیدی استان به صورت هفتگی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان رصد می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر این در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز به صورت هفتگی مشکلات واحدها مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌گیرد.

غنیان با بیان اینکه استان سمنان در یک دهه اخیر همواره یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مهار نرخ بیکاری بوده اظهار کرد: سالانه به طور میانگین افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید در استان سمنان ایجاد می‌شود و از همین رو در ۱۰ سال گذشته سمنان از کمترین نرخ بیکاری در مقایسه با دیگر استانهای کشور برخوردار بوده است.

وی همچنین به برخی مشکلات این اداره کل پرداخت و با اشاره به برخی کمبودها در این اداره کل یادآوری کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اداره های تابعه شهرستانی به دلیل انجام کارهای عملیاتی در بحث تامین وسایل نقلیه با مشکلاتی‌ مواجه هستند.