معرفی فرهنگ مردم سمنان در برنامه‌های نوروزی

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برنامه‌های فرهنگی بر پایه معرفی فرهنگ و آیین‌های مردم استان را برای نوروز برنامه‌ریزی کند.
معرفی جاذبه‌های فرهنگی و آیین و رسوم مردم استان در کنار معرفی جاذبه‌های تاریخی در رونق گردشگری موثر است. وی چشم‌انداز و هدف تعریف شده برای رونق گردشگری در استان سمنان را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید برنامه‌ریزی برای تحقق هدف تقویت شود. تبدیل معبر به مقصد شعار و چشم‌انداز خوبی است که برای رونق گردشگری استان سمنان هدف‌گذاری شده و باید در کنار تلاش به منظور تحقق این هدف از ظرفیت معبر بودن هم به خوبی استفاده شود و اکنون برنامه‌ریزی مطلوب در این زمینه دیده نمی‌شود.
رنگ‌آمیزی و نوع چیدمان شهری در جذب گردشگر موثر است و شهرداران باید این نکته مهم را فضاسازی شهری مدنظر قرار دهند و میراث‌فرهنگی نیز در این زمینه برنامه ارایه دهد. وی افزود: کاروانسراها و مناظر طبیعی استان سمنان ظرفیت مطلوب برای توسعه گردشگری را دارا است و لازم است برای استفاده از این‌ظرفیت‌ها، مشکلات زیرساختی رفع شود و ظرفیت‌های استان سمنان به منظور جذب سرمایه‌گذار برای رونق گردشگری معرفی شود.
آشناگر ابراز داشت: کویرگردی هدف‌گذاری خوبی برای رونق گردشگری است، اما برنامه‌ریزی در این زمینه مطلوب نیست و باید برای تحقق این برنامه طرح تعریف شود. میراث‌فرهنگی در واگذاری بناهای تاریخی تحت تملک نگاه مردمی داشته باشد و به دنبال منافع نباشد. دستگاه‌های اجرایی که برخی بناهای تاریخی را در تملک خود دارند به منظور رونق گردشگری و استفاده مردم جامعه کمک کنند.
۱۵ هتل، ۲ هتل آپارتمان، یک متل، پنج مجتمع گردشگری، ۸۱ اقامتگاه بومگردی، ۵ مهمانپذیر و ۲۳ خانه مسافر در استان سمنان وجود دارد. بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان سمنان شناسایی شده و ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده که ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران است.