۱۸ خانه تاریخی سمنان در حال مرمت است

سعید پرسا، سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسئول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان گفت: ۱۸ خانه تاریخی این شهر در مجموع توسط مدیریت بافت تاریخی، مدیریت امور گردشگری و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سمنان در حال مرمت است.

سعید پرسا در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مهمترین بناهای در حال مرمت توسط مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان ابراز داشت: خانه دانایی‌ها با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا میانه سال ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری می‌شود.

گاراژ کلانتر سمنان نیز اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است به گذر فرهنگ و هنر تبدیل شود.

با توجه به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ به بازآفرینی بناهای تاریخی توجه ویژه‌ای شده است، امید می‌رود این طرح‌ها با سرعت خوبی به سرانجام برسد.

سال آینده طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف توسط این مدیریت آغاز می‌شود که مرمت تکیه پِهنه و ساماندهی ضلع غربی بازار سمنان در خیابان کهنه‌دژ از جمله این طرح‌ها است.

نقشه اجرایی طرح پهنه شرقی نیز تکمیل شده است و سال آینده آغاز می‌شود و امید است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

پیگیری‌ها برای تخصیص بودجه به طرح ساماندهی قسمت صحن جنوبی امامزاده یحیی (ع) در کمیسیون ماده پنج مراحل آخر خود را می‌گذراند و امید است با به سرانجام رسیدن آن، انتظار ۱۲ ساله مردم در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد و این طرح اجرا شود.

طرح هویت بخشی به محله‌های قدیمی و شناسنامه‌دار کردن این محله‌ها در تمام گذرها انجام شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

۳۵۷ هکتار بافت تاریخی در محدوده شهری سمنان وجود دارد و بناهای تاریخی متعددی از دوره ایلخانی تا قاجار در آن دیده می‌شود.