آخر هفته بارانی برای استان سمنان پیش‌بینی می‌شود

 اداره کل هواشناسی استان سمنان نسبت به فعالیت سامانه بارشی و کاهش ۲ تا چهار درجه سانتیگراد دمای هوا برای آگاهی و اقدام در صورت نیاز هشدار زرد اعلام کرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز چهارشنبه با اشاره به بارش‌ها در اواخر هفته، به ایرنا گفت: هشدار زرد هواشناسی مربوط به پانزدهم و شانزدهم دی سالجاری است.

بر این اساس، در بیشتر نقاط استان به ویژه مناطق سردسیر و ارتفاعات بارندگی پیش‌بینی می‌شود.

ودر ارتفاعات و نواحی سردسیر و کوهستانی استان سمنان نیز بارش برف، مه‌آلودگی و کولاک دور از انتظار نیست.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان احتمال آبگرفتگی و جاری شدن رواناب در محورهای مواصلاتی استان را محتمل دانست و هشدار داد: مه‌آلودگی و کاهش دید، لغزندگی و احتمال یخبندان، اختلال در محورهای شمالی و کوهستانی، احتمال خسارت ناشی از وزش باد، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، و احتمال سرمازدگی، را از جمله پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان سمنان در هفته جاری برشمرد.

وی بر آمادگی راهداری و سازمانهای مرتبط به ویژه در گردنه های برفگیر تاکید و اضافه کرد: احتیاط در تردد در محورها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی برای مسافران، کنترل و لایروبی آبراه ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و رفتن به نواحی کوهستانی، پرهیز از چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها و مسیلها، تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، مهمترین توصیه های هواشناسی سمنان برای روزهای در پیش است.

امروز بیشینه دمای ۱۱ درجه سانتیگراد و کمینه دمای منفی یک درجه سانتیگراد برای شهر سمنان طی ۲۴ ساعت آینده پیش‌بینی می‌شود.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.
در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.