آغاز راهپیمایی ۱۳ آبان در استان سمنان /نگاه تاریخی

راهپیمایی ۱۳ آبان همزمان با سراسر کشور در ۱۷ نقطه استان سمنان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ مردم استان سمنان همزمان با سراسر کشور آمدند تا یک‌بار دیگر به استکبار نه بگویند و با حضور پرشور خود بگویند ملت بزرگ ایران استکبارستیز است.

نگاه تاریخی به ۱۳ آبان ماه

شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳ است، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام خمینی(ره) در قم حمله‌ور می‌شوند، امام به تهران منتقل و از آنجا با هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید می‌شوند و هجرتی ۱۴ ساله که حاصلی به شیرینی پیروزی انقلاب دارد آغاز می‌شود.

۱۴ سال بعد، سرمای پاییزی کم کم خودنمایی می‌کند، برگ ریزان امسال بیش از همیشه است، از ساعات اولیه صبح خیابان انقلاب شاهد عبور و مرور دانشجویان است، امروز اما دانشگاه مهمانان دیگری هم دارد.

دانش آموزان درس‌های خود را تعطیل کرده و راهی دانشگاه تهران می‌شوند تا مانند همه اقشار مردم در روزهای آخر به ثمر نشستن نهال انقلاب نقش با اهمیتی را ایفا کنند، ساعت ۱۱ صبح است، گازهای اشک‌آور به میانه جمعیت که در زمین چمن دانشگاه تجمع کرده‌اند انداخته می‌شود.

نفس‌ها تنگ و تنگ‌تر می‌شد اما فریادها بلندتر، فریاد الله اکبر فضای دانشگاه را پر کرده بود و لرزه بر تن مأموران انداخته بود، ترسی که دست‌هایشان را به سلاح برد، جوانان و دانش آموزان و دانشجویان یک به یک در خون خود غلتیدند، ۵۶ شهید و صدها مجروح گام‌های آخر پیروزی انقلاب را با خونشان محکم برداشتند.

استکبارستیزی امروز ما می‌تواند شیوه مقابله با بانکداری غیر اسلامی باشد، امروز مرگ بر آمریکا گفتن ما نباید صرف با این لفظ باشد

یک سال بعد، ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، نهال انقلاب به ثمر نشسته است، دولت موقت بر سر کار است و آمریکا به جاسوسی و غارت‌های خود در ایران ادامه می‌دهد، دانشجویان با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران دست به راهپیمایی می‌زنند، از دیوار سفارت بالا می‌روند و سفارت را به طور کلی به تسخیر خود در می‌آورند و از بین بردن اسناد دخالت‌ها، تجاوزها و غارت‌های آمریکا در ایران جلوگیری می‌کنند، امام این اقدام دانشجویان انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.

۱۳ آبان در طول تاریخ عرصه مجاهدت‌ها و ازخودگذشتگی‌های اقشاری مختلفی از مردم در راستای مبارزه با استکبار و ایستادن در مقابل ظلم و جور است.

در مقطعی از تاریخ یک مرجع تقلید و رهبر به عنوان پیشوای یک ملت در مقابل ظلم و جور که در قالب یک قرارداد ظالمانه با نام کاپیتولاسیون تدوین شده بود می‌ایستد و در مقطعی دیگر از تاریخ دانش‌آموزان یک سرزمین آخرین مهرهای یک حرکت چندین ساله را پای سند انقلاب می‌کوبند، مهری که از خون خود رنگین می‌کنند اما پای آرمانشان می‌ایستند حتی به قیمت جان و در نقطه‌ای دیگر از تاریخ کشورمان دانشجویان مملکت جهادشان را در درس خلاصه نمی‌کنند برمی‌خیزند و از هر چه تجاوزگری و استبداد و ظلم است پرده برمی‌دارند تا کوس رسوایی متجاوز تا سال‌ها بعد در تاریخ بماند و از یادها فراموش نشود.

۱۳ آبان را اگر بخواهیم در تاریخ ثبت کنیم متردافی بهتر و نزدیک‌تر از نماد استکبارستیزی نمی‌توان برای آن برشمرد، وظیفه‌ای که تاریخ و عصر و دوره نمی‌شناسد و امروز در لباس دیگر و صورت دیگری ادامه دارد

حالا بعد از گذشت نزدیک به ۴ دهه از تسخیر لانه جاسوسی هرسال مردم این روز بزرگ را که به گفته معمار کبیر انقلاب از خود انقلاب اسلامی بزرگ‌تر بود، گرامی می‌دارند و فریاد استکبارستیزی و مبارزه با ظلم و جور را به جهان مخابره می‌کنند.

دشمنان امروز فرهنگ ملت‌ها را نشانه رفته‌اند

جنگ با ظلم و استکبار در طول تاریخ ادامه دارد و امروز هم دانشجو و دانش‌آموز افسران این جنگ‌اند، جنگی که این بار فرهنگ ملت‌ها را نشانه رفته است، جنگی با عنوان جنگ نرم که می‌خواهد انقلاب را از درون خالی کند.

«شایان ناصری» که دبیری بخش اسلام، اندیشه و تمدن کانون جنبش اسلامی دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران را بر عهده دارد در گفت‌و با مهر می‌گوید: تاریخ استکبار و نوع استعمار کشورهای مستضعف همواره در اشکال مختلف ادامه داشته و انواع استعمار در زمانه‌های مختلف تاریخ صورت‌های گوناگون داشته یک زمانی با جنگ و زمانی با نفوذ نرم است تا کشورهای مستعمره خود فرش قرمز برای کشور استعمارگر پهن کنند.

۱۳ آبان را اگر بخواهیم در تاریخ ثبت کنیم متردافی بهتر و نزدیک‌تر از نماد استکبارستیزی نمی‌توان برای آن برشمرد

وی معتقد است کشورهای استعمارگر همچون آمریکا امروز به دنبال این‌ هستند که افرادی در کشورهای دیگر حاکم شوند که آنچه آنان می‌اندیشند این‌ها عمل کنند یک زمانی شعار مرگ بر آمریکا می‌دادیم اما امروز باید تولید علم و دانش شعار مرگ بر آمریکای ما باشد و به عنوان جنبش اسلامی امروز مطرح شود.

به اعتقاد ناصری نظام اسلامی، حکومت اسلامی و مردم اسلامی، باید گام به گام برای مقابله با استکبار گام بردارند، استکبارستیزی امروز ما می‌تواند شیوه مقابله ما با جنگ نرم باشد، امروز مرگ بر آمریکا گفتن ما نباید صرف با این لفظ باشد امروز این مسئله است که دانشجو ما در دانشگاه همان چیزی را تحصیل نکند که آمریکا می‌خواهد و نباید بگذاریم استکبار این بار در لباس نفوذ اهداف خود را دنبال کند.

استکبارستیزی آرمان‌گرایانه

«سینا قربانی» دبیر کانون صراط دانشگاه قم نیز یکی از وظایف تشکل و جنبش دانشجویی را حرکتی در راستا استکبارستیزی به عنوان یکی از مطالبه‌های آرمان‌گرایانه دانسته و می‌گوید: تشکل‌های دانشجویی باید نقطه‌ای مطلوب را به عنوان هدف خود قرار دهند و در مسیر آن حرکت کنند و آرمان‌گرایی شاخصه این جنبش‌هاست که استکبارستیزی را می‌توان از مصداق‌های آن نام برد، یعنی ایستادگی قاطع و مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین.

«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» اعتقاد به همین آیه قرآن کافی است که هیچ‌گاه به استکبار و سازش با دشمنان تن ندهیم، این را قربانی گفته و معتقد است استکبارستیزی از همان ابتدای انقلاب یکی از اهداف جمهوری اسلامی بوده است و این خط هنوز در مردم ادامه دارد.

وی افزود:‌ امروز هم رهبر معظم انقلاب تحقق اقتصاد مقاومتی را با داشتن روحیه استکبارستیزی همسو و هم راستا می‌داند و اساساً همین روحیه استکبارستیزی است که مهم‌ترین علت دشمنی دشمنان با مردم ایران است همان‌طور که در ترجمه قرآن کریم داریم که جنگ و مبارزه با نظام سلطه هیچ‌گاه برای ما مسلمانان پایان نخواهد یافت مردم ایران هم هیچ‌گاه حکومت ظلم و جور را تاب نمی‌آورند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان