اجرای طرح ” کهورت ” برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مزمن

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: طرح ” کهورت برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیر واگیر اجرا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، رضا ملک‌زاده در نشست تخصصی مجریان طرح ملی سلامت مادران و نوزادان (کهورت) اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های نظام سلامت در ایران طرح ملی سلامت مادران و نوزادان (کهورت) است.

وی با بیان اینکه این طرح به‌صورت مطالعات مبتنی بر جامعیت اجرایی می‌شود افزود: این مطالعات در تمام کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای که از نظام سلامت برخوردار است اجرایی می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بیان کرد: اجرای این طرح در ایران نیز در حال اجرا است و تاکنون ۲۳ واحد دانشگاه علوم پزشکی در کشور نیز برای اجرای این طرح سامان‌دهی شدند.

وی با بیان اینکه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن و غیر واگیر ازجمله رویکردهای اصلی ما در اجرای این طرح است اذعان کرد: ۲۰۰ هزار نفر از افراد بالغ در این طرح پوشش دهی می‌شوند.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه حفظ و تأمین سلامت کشور در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: ۱۵ هزار نفر از مادران و فرزندان در ایران تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی ابراز داشت: رصد و بررسی روند رشد و تکامل جنین در شکم مادر و نوزادان تازه متولدشده در راستای اجرای این طرح قرار دارد.
معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه این طرح در سه استان سمنان، یزد و اصفهان به‌طور هم‌زمان آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت مادران از ابتدای بارداری و رصد سلامت جسمی فرزندان از دوران بارداری و پس از تولد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این طرح منجر به کاهش هزینه‌های اضافی درمان و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر می‌شود.