ارائه اولویت‌های پژوهشی گردشگری استان سمنان توسط دانشگاه آزاد اسلامی

سعید کامیابی، رئیس مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: «با توجه به عضویت این مرکز در کارگروه گردشگری استان سمنان، اولویت‌های پژوهشی کارگروه توسط مرکز تحقیقات واحد دانشگاهی سمنان ارائه می‌شود.»
وی درباره چگونگی ایجاد مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و مأموریت‌ها و فعالیت‌های آن اظهار کرد: سند توسعه استان سمنان بر پایه گردشگری استواراست و بسیاری از متولیان بر صنعت گردشگری تأکید عمده دارند. با توجه به اهمیت موضوع، این صنعت از حالت بخشی خارج شده و به‌صورت فرابخشی همه عوامل طبیعی و انسانی را دربر می‌گیرد.سمنان همه شاخص‌های گردشگری را به جزء گردشگری دریایی و ساحلی دارد و با این بینش در این مسیر گام گذاشته‌ایم و پیشنهاد ایجاد این مرکز تحقیقاتی به دانشگاه داده شد. بعد از پیشنهاد فعالیت مرکز تحقیقاتی گردشگری، فایل‌های مربوط را تکمیل و به سازمان مرکزی ارسال کردیم و بازرسان در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان حضور پیدا کردند و با بررسی شرایط مجوز را صادر کردند.
وی با بیان اینکه گردشگری مذهبی و تاریخی نیز جزء گردشگری استان سمنان محسوب می‌شود، افزود: بیش از پنج تن از پیامبران الهی در استان سمنان آرمیده که ناشناخته هستند و در کنار آن آتشکده‌ها، امامزاده‌ها و بقعه عارفان نیز در این استان هستند که می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری برای ایرانگردان و جهانگردان باشد. برخی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان سمنان ظرفیت خیلی بالایی برای گردشگری دارد و در این زمینه کار و فعالیت زیادی نشده و باید در این رابطه فعال بود، مثلاً امامزاده یحیی(ع) از برادران امام رضا(ع) است که نتوانسته مانند حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ علیهم‌السلام در سطح ملی مطرح شود، اما این امامزاده واجب التعظیم در حد استانی است.
فعالیت‌های مرکز تحقیقاتی گردشگری در یک‌سال گذشته
کامیابی اظهار کرد: حدود یک‌سال از فعالیت این مرکز تحقیقاتی می‌گذرد و از عمده کارهایی که انجام داده‌ایم از طریق خبرگزاری آنا توانستیم جاذبه‌های گردشگری اطراف استان و شهر سمنان با گزارش‌های نوشتاری و تصویری به مردم معرفی کنیم.
محور پایش علمی استان سمنان «کویر» معرفی شده است
۵۴درصد از مساحت استان سمنان را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهد که در این زمینه و برای معرفی این مناطق به گردشگران در حال فعالیت هستیم و جای کار دارد.کامیابی روستای رضاآباد را از جمله سایت‌های گردشگری دانست که با اقدامات این مرکز تحقیقاتی از نظر گردشگری رونق گرفته است.این روستا حدود دو سال پیش مورد هجوم و حمله رمل‌ها قرار گرفت و در آستانه خالی شدن از سکنه قرار داشت و اکنون با اطلاعاتی که به روستاییان داده شده آنان با استفاده از این ویژگی رونق اقتصادی را در روستا فراهم کرده‌اند. با کمیته امداد نیز برای آموزش به مددجویان در زمینه بومگردی وارد همکاری شده‌ایم و در اثر آموزش‌های ما به این افراد شاهد رونق اقتصادی و بی‌نیازی آنان از کمک‌های دولتی هستیم.
کامیابی با بیان اینکه ما به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی که از طرف دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنیم، شاید بار علمی و تحقیقاتی‌مان از مرکز تحقیقاتی دانشگاه دولتی بیشتر نباشد که قطعاً کمتر نیست، یادآور شد: برای معرفی خودمان باید بیشتر تلاش کنیم؛ زیرا نهادهای دولتی تصور می‌کنند که پایه علمی ما نسبت به همکاران‌مان در دانشگاه دولتی ضعیف‌تر است.
وی افزود: با تلاش و اهتمامی که از طرف بنده و همکاران در مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان انجام شد، بنده نیز آرای لازم را برای عضویت در کارگروه گردشگری استان کسب کردم و اکنون اولویت‌های پژوهشی توسط مرکز تحقیقات این واحد دانشگاهی ارائه می‌شود.
اولویت‌های گردشگری استان سمنان شامل موضوعات گردشگری کویر، گردشگری روستایی، پایش و بازبینی طرح گردشگری استان در اولویت کاری قرار دارد.
دستاوردهای مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان
کامیابی افزود: یکی از دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی این بود که توانستیم قراردادی با میراث فرهنگی منعقد کنیم تا چشم‌انداز گردشگری شهرستان میامی و روستاهای هدف گردشگری این شهر را معرفی کنیم و این اقدام را انجام دادیم.برای معرفی مرکز تحقیقات گردشگری این واحد دانشگاهی حامی دو همایش معتبر برندسازی شدیم تا فعالیت‌های خود را از این طریق به استان معرفی کنیم و بنده به عنوان دبیر این همایش‌ها فعالیت داشتم.
برنامه علمی استان‌های مختلف بر اساس طرح‌های آمایشی آن استان‌هاست که برای آنها در نظر گرفته می‌شود. در نظام موضوعاتی که وجود دارد و از آنجایی که محور استان سمنان کویر انتخاب شده و یکی از مصادیق کویر گردشگری است و در جهان بر این سبک گردشگری در حال کار هستند در ایران نیز در دو سایت مرنجاب و کویر مصر نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده به طوری که این دو کویر در سطح ملی قابل شناسایی است و ما نیز در مرکز تحقیقات در حال فعالیت گردشگری کویری در حوزه پایان‌نامه و تحقیق دانشجویی هستیم.اگر خواسته باشیم جذب گردشگر داشته باشیم باید به سمت گردشگری رویداد‌محور حرکت کنیم؛ به این صورت که تقویم گردشگری بر مبنای رویدادهایی که در طول سال رخ می‌دهد تنظیم کرده و بر اساس جشنواره‌هایی که برای آن رویداد در نظر می‌گیریم اقدام به جذب گردشگر کنیم.