اعتبارات آبخیزداری سمنان ۲ برابر شد

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد عبدالشاه پیش از ظهر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی استان سمنان، ضمن بیان اینکه سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور اختصاص یافت، اظهار داشت: اعتبارات پروژه‌های آبخیز و آبخوان‌داری استان در یک سال گذشته دو برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه ۱۲.۳ درصد از اعتبار تخصیص‌یافته از محل صندوق توسعه ملی متعلق به استان سمنان است، افزود: این اعتبار معادل ۴۶۸ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال است که باید برای جذب آن اقدامی مؤثر انجام شود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۴ حوزه آبخیز استان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه ۲۳۴ زیر پروژه در ۱۴ حوزه آبخیز استان سمنان در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: با دریافت این اعتبار عملیات خاکی در ۱۳۴ هزار و ۴۸۰ مترمکعب و بند سنگ و ملات در حجم ۵۰ هزار و ۶۱۶ مترمکعب اجرایی می‌شود.

عبدالشاه با تأکید بر لزوم جلوگیری از خسارت ناشی از جاری شدن سیلاب‌ها و کنترل و ذخیره‌سازی آب یادآور شد: سال گذشته با اجرای پروژه‌های مربوط به حوزه آبخیزداری، مخزنی با حجم ۸۲۲ هزار مترمکعب ایجاد شد که با جاری شدن سیلاب حجم عمده‌ای از آب را کنترل و خسارت ناشی از سیل را به حداقل می‌رساند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با فرض جاری شدن سه بار سیلاب در یک سال در حوزه مخزن ایجادشده، دو میلیون و ۴۶۶ هزار مترمکعب از آب را کنترل می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری نیازمند مشارکت و همکاری و تعامل عموم مردم در مناطق مختلف حوزه آبخیز استان است و اجرای آن با توجه به جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش خسارات ناشی از جاری شدن سیلاب امری مهم و ضروری است.