مهلت ۱۴ ماهه برای انعقاد قرارداد انتقال آب دریای خزر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، عصر شنبه دوازدهم مرداد ماه در پنجمین جلسه ستاد راهبردی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، مدت زمان ۱۲ تا ۱۴ ماهه برای ارجاع کار و انعقاد قرارداد طرح پیش‌بینی شد.
با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این طرح در مرحله اجرا در دوره زمانی پنج‌ساله به پایان و بهره‌برداری خواهد رسید.

روش‌های متفاوتی برای اجرای طرح ازجمله پیش‌خرید آب، فاینانس و تبصره ۱۹ در نظر گرفته شده است.

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: تلاش کنیم تا هر چه سریع‌تر وارد فاز اجرایی این طرح شده و از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنیم.

وی تصریح کرد: همان‌طور که استاندار سمنان نیز تأکید داشت، نیاز است تا در چارچوب و رویه‌ها موجود، به دور از ورود به مسائل حاشیه‌ای گام برداریم.

احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد:‌ باید مقابل افرادی که قصد دارند تا در اجرای این طرح به‌عنوان یک مطالبه ملی، سنگ‌اندازی و خیانت کنند، ایستادگی کنیم.

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: ضرورت اجرای طرح زمانی که در مجلس شورای اسلامی با رأی قاطع و اکثریت نمایندگان به تصویب رسید، تأیید و نهایی شده است.

وی تصریح کرد: تدوین معماری طرح با محوریت الگوی مالی از اهداف فعلی این ستاد است و این مهم که در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، باید در کمترین زمان ممکن به این ستاد ارائه و اعلام شود.

استاندار سمنان بیان کرد: مسائل و موارد اجتماعی و تبعات احتمالی اجرای این طرح نیز از مسائلی است که پیشنهاد می‌شود با محوریت مسؤولان عالی دولت، بررسی و رفع شود.

آشناگر گفت: تضمین خرید توسط وزارت نیرو و همچنین مشارکت صنایع در اجرای طرح (ایدرو و ایمیدرو) از نکات و موارد مثبت و مطلوبی است که قطعاً می‌تواند در تسریع روند اجرایی این طرح تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل قطعی بودن تضمین در بخش آب شرب و با توجه به مهاجرت و سرریز جمعیت به استان در صورت توسعه بخش صنعت، معتقد هستم اختصاص سهمیه و حجم بیشتر انتقال آب به بخش شرب، نیاز اصلی و ضروری استان خواهد بود.

استاندار سمنان افزود: موارد و مسائلی که می‌تواند در تسریع اجرای این طرح مؤثر باشند، احصا و مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

آشناگر بیان کرد: پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، پروژه‌ای حیاتی و مطالبه رئیس جمهوری و دولت است که باید به‌صورت جدی در به سرانجام رسیدن آن اهتمام داشته باشیم.