ایستگاه‌های هواشناسی استان سمنان به ۱۳۰ نقطه افزایش یافت

مدیرکل هواشناسی ‌سمنان گفت: ایستگاه‌های هواشناسی استان از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال ۹۲، ۶۵ ایستگاه بوده است که با رشد ۵۵ درصدی به ۶۵ ایستگاه افزایش یافت.
غلامرضا حسنی غربا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: استان سمنان رتبه دهم در جذب اعتبارات هواشناسی را در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به خود اختصاص داده است، این در حالی است که این استان در برنامه پنجم توسعه در رتبه ۲۹ بود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها ۲ ایستگاه خودکار در استان سمنان فعال بوده است خاطرنشان کرد: این تعداد به ۹ دستگاه خودکار افزایش یافت.

حسنی غربا به تهیه و مجهز شدن شهرستان‌های آرادان، سرخه، روستای رضوان با سه ایستگاه خودکار تا هفته دولت سال آینده خبر داد و گفت: محل تأمین اعتبارات از بودجه سال ۹۶ و ۹۷ اجرایی می‌شود و ایستگاه خودکار استان سمنان به ۱۲ نقطه خواهد رسید.

وی بابیان اینکه در کشور پنج رادار هواشناسی وجود دارد یادآور شد: در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مجهز شدن استان سمنان به رادار در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در ادامه با اشاره به مزیت‌های این را داراها در هشدار سیلاب با نقطه زنی اشاره کرد و گفت: اطلاع از مسیر و شعاع این رادها از بسیاری از خسارت‌های جلوگیری می‌کند.

حسنی غربا با اشاره به اینکه در طول ۲۴ ساعت از شبانه‌روز هر ساعت یک‌بار وضعیت آب‌وهوای استان مانند سایر نقاط کشور رصد و با بررسی ۳۲ پارامتر انجام و به مرکز کنترل فرماندهی ارسال می‌شود خاطرنشان کرد: تبدیل داده‌های خام به اطلاعات پیش‌بینی کمتر از ۱۰ دقیقه به‌صورت برخط در اختیار ما و هم‌وطنان قرار می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با شاره به آغاز فعالیت خود در سال ۹۲ در استان سمنان اشاره کرد و یادآور شد: حجم بالایی از نیروها دارای مدرک تحصیلی غیر مرتبط بودند که از این نهاد‌ جدا و نیروهای مرتبط با این رشته به استخدام درآمدند به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد نیروها ازلحاظ کیفی متخصص و کارآمد هستند.