بخش کرونایی ها و بیمارانی با فامیلی های مشابه!!

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از دورهمی های خانوادگی به عنوان یکی از عوامل شیوع کووید۱۹ در این روزها نام برد.

ویروس کرونا نفس های زیادی را در ایران و جهان بند آورده و هر لحظه جان های بیشتری را می گیرد.

شتاب ابتلا در سراسر جهان به گونه ای رو به تزائد گذاشته که در فاصله خواندن همین گزارش چه بسا کروناویروس گلوهای دیگری را می فشرد تا جان های عزیز دیگری را بگیرد.

در این شرایط دشوار یگانه راه همچنان توجه بی کم و کاست به هشدارها و توصیه های مدافعان سلامت است، مدافعان خسته اما نستوه و خستگی ناپذیری که جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته و به یاری مبتلایان می شتابند تا در جدال رو در رو و تن به تن با کرونا، جانی را از چنگال این ویروس منحوس برهانند. کمترین وظیفه همه ما رعایت نکته به نکته و مو به موی توصیه ها است، توصیه هایی که قریب یک سال است روزانه تکرار می شوند؛ باشد که از سوی برخی از ماها شنیده شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از دورهمی های خانوادگی به عنوان یکی از عوامل شیوع کووید۱۹ در این روزها نام برد.

دکتر نوید دانایی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تحقیقات اخیر نشان می دهد بسته بودن محیط و حضور در اماکنی که امکان جابجایی هوا به سهولت در آن ممکن نیست حتی با وجود استفاده از ماسک ممکن است به انتقال ویروس بیانجامد و از همین رو این روزها بسیاری از بستری های کرونایی دارای نام های فامیلی مشابهی هستند.

وی با بیان اینک منظور ما از دورهمی ها، در این شرایط، مراسم های عزا و عروسی نیست تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط ویروس در دورهمی های بسیار کوچک و اجتماعات دو، سه و چند نفره گردش کرده و مواردی از ابتلا در دورهمی های خانوادگی، جمع شدن خواهر و برادرها و سرکشی از پدرها و مادرها و نظایر آن گزارش می شود.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه متاسفانه برخی ها گمان می کنند بیماری برای دیگران است افزود: کرونا، ویروسی است که نه به سن و جنسیت و نه به طبقه و جایگاه اجتماعی و علمی و…توجه می کند بلکه همه در معرض ابتلای احتمالی به این ویروس عالمگیر هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بر ماسک زدن در همه مکان ها تاکید کرد و گفت: نباید به بهانه اینکه در یک جمع دو سه نفره هستیم و یا به مکانی وارد می شویم که کسی در آن نیست، از ماسک استفاده نکنیم.

دانایی از شست و شوی مکرر دست ها به عنوان یک عامل موثر دیگر در رویارویی با کروناویروس و در امان ماندن از آن نام برد برد و اضافه کرد: امکان انتقال ویروس از طریق دست و سطوح آلوده به ویروس و یا دست زدن به مخاط بینی و چشم وجود دارد و از این رو یکی از تاکیدات همیشگی ما، شست و شوی مکرر دست ها است و توصیه می شود که بعد از برخورد دست با هر سطح دیگری حتما دست ها را ضدعفونی و یا با آب و صابون بشوییم.

دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس یادآوری کرد: این ویروس گاه برای مدت طولانی بر روی سطوح مختلف زنده می ماند و همین می تواند به ابتلای دیگران بیانجامد.

وی بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی در همه حال تاکید و بیان کرد: توصیه جدی ما این است که افراد فاصله ترجیحا دو متری با دیگران را در همه شرایط و حتی در دورهمی های خانوادگی چند نفره نیز رعایت کنند.

کرونا، ویروسی با علائم بسیار متنوع

وی از کروناویروس به عنوان یک ویروس چموش یاد کرد و اظهار کرد: متاسفانه این ویروس علائم متفاوت و بسیار متنوعی هم دارد و همین ممکن است که افراد را در تشخیص بیماری دچار اشتباه کرده و در نتیجه به موقع به پزشک مراجعه نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به تنوع بالای علائم کووید۱۹ خاطرنشان کرد: در این بیماری با بیمارانی با علائم بسیار متنوع و گوناگون از افراد مبتلای بدون هیچگونه علامتی تا بیمارانی با شدید و حاد تنفسی روبرو هستیم. از تب و لرز، تعریق، خستگی و گرفتگی عضلات تا علائم گوارشی و تنفسی شدید مثل سرفه و تنگی نفس و یا تنگی نفس فوقانی مثل گلودرد و آب ریزش بینی که تا پیش از این آنها را علائم سرماخوردگی تلقی می کردیم و…همه و همه از علائم این بیماری نوظهور هستند.

وی با اشاره به شدت انتقال و شیوع ویروس در این ایام گفت: متاسفانه برخی از مبتلایان گمان می کنند که بعد بهبود نسبی و نداشتن علائم بیماری، سلامتی شان را بدست آورده و نمی توانند ناقل ویروس به دیگران باشند این در حالی است که مبتلایان حداقل برای ۱۴روز ناقل هستند و لذا چنانچه علائم شدیدی هم ندارند حتما باید برای دو هفته به شدت مراقبت کنند تا ویروس را به دیگران منتقل نکنند.

دکتر دانایی با بیان اینکه مبتلایان تا۱۴ روز برای دیگران خطرزا هستند ادامه داد: توصیه اکید ما این است افراد مبتلا تا دو هفته با رعایت دقیق پروتکل ها و توصیه های همکاران ما که می توانند از طریق تلفنی و یا مراجعه به سایت های معتبر از آن آگاه شوند،به طور کامل در خانه بمانند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

مراجعه دیرهنگام عامل افزایش مرگ و میرهای کرونایی

وی با اشاره به افزایش فوتی های ناشی از کووید۱۹ گفت: مراجعه دیرهنگام به پزشک و مراکز بیمارستانی از دلایل اصلی افزایش مرگ و میرهای کرونایی است چرا که بخشی از مبتلایان متاسفانه زمانی به بیمارستان مراجعه می کنند که با نارسایی آشکار تنفسی روبرو و کار از کار گذشته و بیمار شوربختانه آخرین روزهای حیاتش را سپری می کند و کاری هم از دست همکاران ما برنمی آید.

این پزشک خواستار مراجعه زودهنگام و به موقع به مراکز درمانی شد و اضافه کرد: مطالعات نشان داده که اگر بیماران کرونایی به موقع مراجعه و پزشکان بیماری آنها را به هنگام تشخیص دهند این روند می تواند به درمان آنها کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان معتقد است که مراجعات زودهنگام می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش قابل توجه مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس دارد.

به مراکز منتخب علوم پزشکی مراجعه کنید

وی از عموم شهروندان خواست: به محض مشاهده هر کدام از علائم این بیماری به مراکز منتخب علوم پزشکی که در همه شهرستان ها راه اندازی شدند مراجعه و از کارشناسان حوزه سلامت برای پیگیری درمان خود مشاوره بگیرند. ضمن اینکه چندین سامانه ارتباطی نیز برای راهنمایی بیماران تعبیه شده و شهروندان می توانند به طور شبانه روزی از این امکان استفاده کنند.

درمان های سنتی عامل تاخیر در مراجعه به موقع بیماران

دکتر دانایی از درمان های سنتی و خوددرمانی ها به عنوان یکی از عوامل موثر در مراجعه دیرهنگام و در نتیجه آسیب جدی به بیماران نام برد و گفت: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که بسیاری افراد فاقدصلاحیت با ارائه اطلاعات و راهکارهای غیرعلمی و پیشنهاد داروهایی از انواع شیمایی گرفته تا سنتی و گیاهی در روند مراجعه بیماران اخلال ایجاد و باعث مراجعه دیرهنگام آنها می شوند.

دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروی در سمنان با بیان اینکه این روزها با شرایط سختی روبرو هستیم گفت: متاسفانه این روزها شاهد شدیدترین موج کووید۱۹ از ابتدای بحران کرونا تاکنون و تشدید روند شیوع بیماری و در نتیجه افزایش مبتلایان و فوتی ها هستیم لذا از عموم مردم انتظار داریم با رعایت پروتکل ها و همکاری با مدافعان سلامت ما را در کنترل این بیماری کمک کنند.

مرگ ۱۰ نفر دیگر در ۲۴ساعت گذشته

ستاد مقابله با کرونا استان طی گزارش روزانه به ایسنا شمار فوتی های کرونایی در جمعیت تحت پوشش دو دانشگاه سمنان و شاهرود طی ۲۴ساعت گذشته راد۱۰ نفر اعلام کرد.

با مرگ این ده نفر شمار فوتی ها در این استان ۷۰۰ هزار نفری به ۶۹۸ نفر رسید.

همچنین از ابتدای بحران کرونا تاکنون قریب ۱۷ هزار نفر در استان دچار این بیماری نوظهور واگیردار شدند.

برپایه گزارش واحد اطلاع رسانی ستاد مقابله با کروناویروس استان. تنها در روز گذشته ۱۳۱ بیمار قطعی جدید شناسایی که با بستری آنها شمار بستری های ۲۴ ساعت اخیر در استان به ۴۵۷ نفر رسیده است.

به هر حال روز به روز و ساعت به ساعت نه تنها در استان سمنان که در همه استان ها و کشورهای دنیا بر شمار قربانیان و مبتلایان کروناویروس افزوده می شود و در این شرایط بحرانی تنها راه موثر شناخته شده برای مقابله با کووید۱۹ رعایت پروتکلهای بهداشتی، حفظ فاصله گذاری اجتماعی ،پرهیز جدی از هرگونه اجتماع و دورهمی و همراهی حداکثری با مسوولان سلامت و ستادهای مقابله با کروناویروس است.

لینک های مرتبط:

محدودیت های جدید کرونایی در استان سمنان آغاز شد
شیوع کرونا مراکز غربالگری علومپزشکی سمنان را به ۹ مرکز افزایش داد
شرایط فوق بحرانی شیوع کرونا در استان سمنان

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان