ترخیص ۹۰۰ بیمار بدون دریافت هزینه درمان!

دکتر محمدتقی فتحعلیان، مدیر بیمارستان و مرکز آموزشی و پژوهشی کوثر سمنان از ترخیص ۹۰۰ بیمار بدون دریافت هزینه درمان آنها در بیش از یک سال اخیر خبر داد.
طی ۱۰ ماهه امسال و ۶ماهه دوم سال قبل در مجموع نزدیک به ۹۰۰ بیمار که توانایی پرداخت هزینه‌های بیمارستان خود را نداشتند از بیمارستان ترخیص شدند. وی هزینه درمان این حدود ۹۰۰ نفر را که اغلب از اتباع افغان ساکن استان بودند و هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای نداشتند، بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. هزینه‌های درمانی هرکدام از این بیماران از ۱۱۰ میلیون تومان شروع و تا ۵۰ ، ۲۰، ۱۰ میلیون تومان و ارقام کمتر ادامه دارد. با توجه به قوانین کشور در حوزه درمان، بیمارستان در هر حال خود را موظف به ارائه خدمت به بیماران و مراجعان می‌داند. وی با بیان اینکه این روند مدیریت هزینه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند افزود: وقتی بیمارستان ۵۰۰ میلیون تومان در این بخش متضرر و یا ۸۰درصد از هزینه‌کردهای آن با فاصله ۱۰ تا ۱۵ ماهه از طریق بیمه‌ها برمی‌گردد طبیعی است که بیمارستان با برخی مشکلات مواجه شود.با توجه به اینکه هزینه تامین دارو و تجهیزات مصرفی بسیار بالا است، گردش مالی بیمارستان کوثر سمنان تنها در بخش دارو و تجهیزات مصرفی درمان بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
دکتر فتحعلیان از مراجعه بیش از ۹۸ هزار بیمار به این بیمارستان بزرگ در سال جاری خبر داد و گفت: میزان فوتی‌ها در این بیمارستان در مجموع کمتر از ۵۷ صدم مراجعین بوده که رقم بسیار پایینی است و این درحالی است که این بیمارستان پذیرای بیماران بدحالی از سراسر استان و برخی استان‌های همجوار است. با توجه به اینکه بیش از ۷۰درصد بیماران و مراجعین این بیمارستان بالای ۶۵ سال داشتند، بدیهی است که وجود احتمال مرگ و میر در بیماران سنین بالا و بدحال بیشتر است.
همچنین با توجه به اینکه مرکز آموزشی درمانی کوثر تنها بیمارستان سطح سه استان است، تمامی بیماران سرطانی، سکته‌های مغزی و قلبی و…به این مرکز اعزام می‌شوند. همچنین بیمارستان های کوثر و امیر سمنان ماهانه ۱۳ اعزام به خارج از استان دارند که درحال حاضر ۹۷٫۸درصد بیماران در استان درمان و خدمات دریافت می‌کنند و شمار اعزامی‌ها رقم بسیار ناچیزی هستند که عمدتا مربوط به جراجی اطفال، سوختگی و…هستند.