آفلاتوکسین شیر تولیدی استان سمنان در حد مجاز است

حمیدرضا حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: شیر تولیدی در استان سالم و فاقد هرگونه آلایندگی و آفلاتوکسین بیش از حدمجاز است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
۲۶ مرکز جمع‌آوری شیر در هشت شهرستان استان سمنان وجود دارد که شیر گاوداری‌های صنعتی و سنتی استان را جمع‌آوری می‌کنند.شیرهای ورودی به مراکز جمع‌آوری شیر پس از نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌‍‍‌های لازم و تایید سلامت به داخل تانکر اصلی ذخیره شیر منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: شیر ورودی به مراکز جمع‌آوری شیر از لحاظ تقلب مخلوط بودن آب درون شیر، باقیمانده آنتی‌بیوتیک، میکروبی و سایر موارد مانند میزان سم آفلاتوکسین مورد آزمایش قرار می‌گیرد و این آزمایش‌ها توسط مسوول فنی که پروانه فعالیت را از دامپزشکی اخذ کرده انجام می‌شود وانجام آزمایش‌ها قبل از تحویل شیر، هرگونه شائبه درباره آلودگی شیر را رد کرده و اطمینان خاطر برای استفاده از شیر سالم را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد.شیر ورودی به مراکز جمع‌آوری شیر در صورت آلایندگی وارد تانکر ذخیره شیر نمی‌شود و معدوم می‌شود، اکنون در استان سمنان با آزمایش‌های انجام شده مورد مشکوکی مشاهده و گزارش نشده است.کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان‌های استان سمنان براساس وظایف حاکمیتی برای تایید نتایج آزمایش‌های انجام شده در شیر ورودی به مراکز جمع‌آوری پایش دوره‌ای و ماهانه انجام می‌دهند.

میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران بین استاندارد تعریف شده برای کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج و اقیانوسیه است.تعریف استاندارد برای میزان آفلاتوکسین به این معنا است که برای این سم یک حد مجاز تعریف شده و اینطور نیست که حتما نباید وجود نداشته باشد. چنانچه شیر دارای میزان آفلاتوکسین بیشتر از حد مجاز باشد، از چرخه خارج و معدوم می‌شود و در استان سمنان موردی در این شاخص نبوده است.

وی با بیان اینکه ذرت آلوده وارد استان نشده است، تصریح کرد: این اداره کل بر حسب وظایفی که دارد بر سلامت و کیفیت خوراک دام نظارت کامل دارد و امکان انتقال آلودگی از خوراک به دام وجود ندارد. در استان سمنان هفت واحد تولید خوراک دام وجود دارد که نهاده ورودی برای تولید خوراک دام از لحاظ سالم بودن مورد بررسی قرار می‌گیرد و خوراک تولیدی نیز در فاصله زمانی متفاوت بررسی می‌شود. به فرض محال اگر خوراک کپک زده به دام داده شود در فرآیند سوخت و ساز بدن دام، سم دفع می‌شود و میزان سم در شیر که عصاره دام است به شدت کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است، مردم شیر فله را از مراکزی مانند سوپرمارکت‌ها که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی نیستند خریداری نکنند، چرا که شیر عرضه شده در سوپرمارکت‌ها به دلیل فقدان نظارت مورد تایید این اداره کل نیست.: شهروندان شیر فله‌ای مورد نیاز خود را حتما از مراکز تحت نظارت این اداره کل مانند ماست‌بندی‌ها خریداری کنند . ۲۵۰ واحد ماست‌بندی در استان وجود دارد که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی است و این اداره کل سالم بودن شیر آماده عرضه در این واحدها را تایید می‌کند.

شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف و موارد مشکوک را با تماس با شماره ۱۵۱۲ به کارشناسان دامپزشکی به منظور بررسی موضوع اعلام کنند.
حسینی با بیان اینکه هر گونه حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی نیازمند دریافت مجوزهای لازم از دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی است، اظهار داشت: از ابتدای سال ٩٨ تا پایان شهریور ۳۳ هزار و ۷۰۳ گواهی بهداشتی برای تخم‌مرغ، شیر، دام و طیور زنده، کود مرغی و حیوانی، فرآورده‌های منجمد، آلایش خوراکی و غیرخوراکی دام، صادر شده است. کارشناسان دامپزشکی در ۶ ماه اول امسال پنج هزار و ۹۹۲ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه شیرخام و فرآورده‌های خام دامی انجام دادند که منجر به ضبط ۲۴ هزار و ۸۶۱ کیلوگرم فرآورده‌ ناسالم شد.
بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.