تورم دو سال گذشته استان سمنان پایین‌تر از میانگین کشوری بود

حبیب‌الله خجسته پور، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: نرخ تورم با ‌عملکرد تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید از پایان تابستان ۹۷ تا ابتدای تابستان امسال در این استان همواره از میانگین تورم کشوری پایین‌تر بود.

خجسته پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از پیش شرط‌های محقق شدن شعار سال یعنی جهش تولید، کنترل تورم و سطح عمومی قیمت‌ها است و برداشتن گام‌های محکم و جدی‌ برای مهار این مساله ضرورت‌ دارد.

وی با اشاره به فرهنگ بالای مردم استان سمنان در داد و ستدها، تصریح کرد: هماهنگی بین بخشی و تعامل مطلوب دستگاه‌های موثر در امر تعادل بخشی به بازار استان از جمله عوامل موثر در کمتربودن نرخ تورم این استان از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: جلسات ستاد تنظیم بازار استان به طور مرتب و مستمر به منظور کنترل و جلوگیری از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها برگزار شده است.

وی تصریح کرد: انجام گشت‌های مشترک با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، تعزیرات و دیگر دستگاه‌های متولی برای کنترل قیمت‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذار در این مساله است که به طور ویژه در دستور کار متولیان امر است.

خجسته‌پور با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه بر دولت و ملت ایران تحمیل شده است، خاطرنشان کرد: در این میان نظارت دقیق بر اصناف مختلف، بی‌شک راهکاری موثر در کنترل و مهار تورم است.

مهار تورم با سوق سرمایه‌های راکد

وی با اشاره به تاثیر کاهش عرضه و افزایش تقاضا بر تورم کشور، اضافه کرد: سوق پس‌اندازها و سرمایه‌های راکد به بخش تولید یکی از تاثیرگذارترین راهکارهای مهار نرخ تورم است.

خجسته‌پور تاکید کرد که نرخ تورم متناسب با میزان رشد نقدینگی است و با سرریز نقدینگی به سمت بنگاه‌های تولیدی می‌توان از این مقوله جلوگیری کرد.

وی با اشاره به بخش عظیمی از سرمایه‌های راکد موجود در کشور، یادآور شد: این سرمایه و نقدینگی را می‌توان با فرهنگسازی و برنامه‌ریزی اصولی برای توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور به کار گرفت.

نرخ تورم استان سمنان اردیبهشت امسال بر اساس آمار و تحلیل‌ها ۱.۹ درصد از میانگین نرخ تورم کشوری پایین‌تر بود.

نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات اسفند ۹۸ در کشور ۳۱.۴ درصد و در استان سمنان ۲۸.۵ درصد بود و نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی اسفند ۹۸ در کشور ۴۲.۶ درصد و در استان سمنان ۹ دهم درصد کمتر از میانگین نرخ تورم کشوری و در حدود ۴۱.۷ درصد بود.