مسؤولان دانشگاه سمنان تمام قد برای تعطیل‌نشدن آموزش‌ در روزهای کرونایی به میدان آمدند

دکتر فرشاد ورامینیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان گفت : از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ و انتشار ویروس کرونا و تعطیل شدن کلاس‌های درس حضوری، مسئولان دانشگاه برای تعطیل نشدن آموزش با تمان توام پای کار آمدند.

ورامینیان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه سمنان ادامه داد : با توجه به شرایط پیش آمده، در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه و با مشورت‌‌های مختلف با وزارت عتف، استانداری سمنان و دانشگاه علوم پزشکی تصمیم به تعطیلی کلاس‌های حضوری گرفته شد و تصمیمات مختلف برای ضد عفونی کردن دانشکده‌ها و سایر نقاط دانشگاه نظیر محیط‌های اداری و خوابگاهی اتخاذ و عملیاتی شد .

وی گفت : تعطیل نشدن آموزش دروس در این زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود که با به میدان آمدن تمام قد همکاران معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و انفورماتیک و فناوری اطلاعات ، اساتید دانشگاه به برگزاری کلاس‌های جبرانی خود در فضای مجازی هدایت شدند.

وی با بیان اینکه در ابتدا این کار به کندی پیش می‌رفت افزود : در نهایت با درایت همکاران فنی انفورماتیک و حمایت مالی دانشگاه سرورهای جدیدی خریداری ، که با افزایش آنها ، تعداد سرورها به هفت سرور رسید و کار با روال بهتری به پیش رفت .

با توجه به احساس نیاز به آموزش با مبانی و فلسفه آموزش مجازی و استفاده از تجربیات ، پنج کارگاه در این زمینه برای اعضای هیأت علمی و مدرسین دانشگاه برگزار شد .

ورامینیان خاطر نشان کرد : تا کنون بیش از ۶۰ هزار کلاس آموزشی مجازی و یک هزار و ۲۵۶ آزمون و ۵۲۸ آزمون پایان ترم در دوران کرونا به صورت مجازی و با استفاده از بستر فناوری اطلاعات دانشگاه برگزار شده است .

وی پشتیبانی حرفه ای و صبورانه همکاران انفورماتیک در رسیدن به نقطه فعلی و شرایط مطلوب را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : به طور مثال در اردیبهشت ماه در یک روز از هفته و در یک لحظه حدود شش هزار نفر از کاربران در سامانه برگزاری کلاس‌های دانشگاه برخط بودند.

ورامینیان با اشاره به اینکه آموزش مجازی در دانشگاه در شرایط پسا کرونا متوقف نخواهد شد و با توجه به صحبتهای وزیر علوم و آینده‌پژوهی دانشگاه‌ها در دنیا به نظر فرصت خیلی خوبی برای تداوم بخشی از آموزش در این محیط فراهم خواهد شد یادآورد شد : البته قبل از شیوع ویروس کرونا نیز آموزش چند رشته در مقطع کارشناسی ارشد مانند هوش مصنوعی و … در دانشگاه سمنان به صورت مجازی انجام می شد اما تجارب ارزشمند آموزش مجازی و گستردگی آن در دوران شیوع کرونا ، قطعا به برنامه‌ریزی ما برای استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت آموزش مجازی در این دانشگاه کمک خواهد کرد.

وی بر ضرورت فعال شدن واحد آموزش مجازی در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تاکید کرد و گفت : در این راستا باید سخت‌افزارهای لازم برای تهیه محتوا در اختیار دانشکده‌ها قرار گیرد و مهم‌تر از همه باید بر روی تولید محتوا کار کرد و دروس عملی را با تولید محتوای مناسب یا با برگزاری کارگاه‌های مهارت آموزی هر موقع که امکان حضور فراهم شد با کیفیت بهتری انجام داد.

آموزش مجازی در دانشگاه سمنان ممکن است با ضعف ها و نواقصی همراه بوده باشد که به خاطر نواقص و ضعف‌های موجود از اساتید و دانشجویان عزیز پوزش می‌طلبیم ولی همه نیک می‌دانند که شرایط فعلی در کشور و دانشگاه‌های مختلف به صورت ناگهانی رخ داد که یا باید آموزش کلا تعطیل می‌شد و یا با استفاده از فناوری‌های نوین و لو با تجربه اندک در این حجم وارد این عرصه می‌شدیم که آموزش در دانشگاه تعطیل نشود و ما توقف یا بازگشت به عقب نداشته باشیم.

مسؤولین دانشگاه سعی کردند با حداکثر تعامل و تطبیق قوانین و مقررات با شرایط فعلی و همکاری و همراهی اساتید و دانشجویان شرایط فعلی را مدیریت و چالش را به فرصت تبدیل نمایند.