تورم فروردین در سمنان ۱.۷ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری بود

مهدی سلامتی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان گفت: نرخ تورم در استان فروردین امسال بر اساس آمار و تحلیل‌ها ۱.۷ درصد از میانگین نرخ تورم کشوری پایین‌تر بود.

سلامتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: نرخ تورم استان سمنان در فروردین امسال کمتر از میانگین کشوری و معادل ۳۰.۵ درصد بود.

نرخ تورم فروردین در کشور ۳۲.۲ درصد و در استان سمنان کمتر از کشور و به میزان ۳۰.۵ درصد گزارش شد.

وی بیان کرد: نرخ تورم استان سمنان در اسفند ۹۸ نیز کمتر از میانگین کشوری و ۳۳.۱ درصد بود و در فروردین امسال نیز نرخ تورم نسبت به اسفند ۹۸ کاهشی ۲.۶ درصدی داشت.
نرخ تورم اسفند در کشور ۳۴.۸ درصد و در استان سمنان ۱.۷ درصد پایین تر از میانگین نرخ تورم کشور و به میزان ۳۳.۱ درصد بود.
وی اظهار داشت: نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در فروردین امسال در استان ۲۷.۶ درصد و در کشور ۳۰.۳ درصد گزارش شد و در این شاخص هم نرخ تورم در استان ۲.۷ درصد از کشور کمتر بود.

نرخ تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات فروردین امسال در کشور ۳۶.۵ درصد و در استان سمنان هفت دهم درصد کمتر از میانگین کشوری و ۳۵.۸ درصد بود.
سلامتی خاطرنشان کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسی نسبت هزینه‌کرد خانوار استانی در زمینه‌های مختلف مانند کالاهای خوراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات و آموزش از کل هزینه‌ها است.

نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات کشور در اسفند ۳۱.۴ درصد و در استان سمنان ۲۸.۵ درصد بود و نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی اسفند ۹۸ در کشور ۴۲.۶ درصد و در استان سمنان ۹ دهم درصد کمتر از میانگین نرخ تورم کشوری و در حدود ۴۱.۷ درصد بود.