خاموشی‌ها تا اواسط مرداد ادامه دارد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه خاموشی‌ها ارتباطی با میزان تولید برق در استان‎ها ندارد گفت: خاموشی‌ها تا اواسط مرداد ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید علی‌اکبر صباغ در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: مصرف برق در کشور امسال بسیار زودتر از سال‌های گذشته از پیک مصرف عبور کرده و حتی در روزهای اخیر به مرز تولید واقعی برق در کشور نیز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خاموشی‌های اعمال شده در کشور برای این است که تمام یا بخشی از ظرفیت تولید برق در کشور از مدار خارج نشود تصریح کرد: در صورتی که عدم اعمال خاموشی‌های چندساعته سبب افزایش مصرف بیش از ظرفیت نیروگاه‌ها و میزان تولید برق در کشور شود؛ در آن صورت ممکن است تمام یا بخشی از نیروگاه‌های کشور از مدار خارج شود که این مهم زیان بسیاری برای کشور و مردم به بار می‌آورد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان با اشاره به اینکه برق کشور با فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی، خورشیدی، بادی و هسته‌ای و نیز نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی تولید و تأمین می‌شود خاطرنشان کرد: کاهش بارش‌ها در فصل آبی جاری سبب شده ‌تا تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی کشور به شدت کاهش یابد و این مهم در کنار افزایش مصرف برق در کشور سبب خاموشی‌های اخیر شده است.

صباغ با تأکید بر اینکه کمبود تولید برق در مقایسه با میزان مصرف این حامل انرژی، ناشی از کاهش تولید برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی است تصریح کرد: از این رو مردم باید در مصرف برق در ساعات پیک مصرف صرفه‌جویی کنند تا مدت زمان خاموشی‌ها کاهش یابد.
** خاموشی‌ها ارتباطی به ظرفیت تولید برق در استان‌ها ندارد

وی عنوان کرد: میزان این خاموشی‌ها بر اساس پیش‌بینی مصرف و میزان تولید برق در هر روز و میزان کمبود برق از طریق شرکت مدیریت شبکه برق کشور به شرکت‌های برق منطقه‌ای در استان‌ها اعلام می‌شود تصریح کرد: این میزان خاموشی از شرکت‌های برق منطقه‌ای نیز به‌عنوان یک دستور به شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها ابلاغ می‌شود و شرکت‌های توزیع برق موظف‌اند برای حفظ پایداری شبکه برق این خاموشی‌ها را اعمال کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان افزود: در صورت عدم اعمال خاموشی و خروج شبکه برق کشور از مدار، ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد که این منابع تولیدی به مدار شبکه‌های برق کشور بازگردد و این یک فاجعه در صنعت برق محسوب می‌شود.

صباغ تنها راه حل برای حل قصه خاموشی برق را صرفه‌جویی شهروندان و مصرف‌کنندگان برق دانست و با بیان اینکه خاموشی‌های اعمال شده در استان‌های کشور هیچ ارتباطی با میزان برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های مستقر در این استان‌ها ندارد تأکید کرد: حتی نیروگاه‌های برق در کشور که در هر استان احداث شده است؛ تنها مربوط به تأمین برق همان استان نیست؛ بلکه این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری برق متصل بوده و بر همین اساس خاموشی‌های به میزان تولید برق در هر استان مرتبط نیست.

** خاموشی‌ها تا اواسط مرداد ادامه دارد؛ خرید تضمینی برق بخش خصوصی از سوی دولت

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به روند تغییرات دما در کشور، خاموشی‌های اعمالی تا اواسط مردادماه در کشور ادامه می‌یابد تصریح کرد: البته در صورتی که صرفه‌جویی مردم در هر زمان از این تاریخ سبب کاهش مصرف برق در ساعات پیک مصرف شود؛ در آن روز شاهد خاموشی در کشور نخواهیم بود.

صباغ با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی را سیاست کلان هر کشور برای تولید برق پاک عنوان و تصریح کرد: از این رو دولت دوازدهم نیز به‌صورت تضمینی و با نرخ بسیار مناسب هر میزان از برق تولیدی از سوی بخش خصوصی را خرید تضمینی می‌کند.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی مشوق برای سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور و استان سمنان وجود دارد گفت: از همین رو متقاضیان داخلی و خارجی زیادی برای تولید برق و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در استان سمنان مراجعه کرده‌اند و البته باید ببینیم عوامل مختلف سرمایه‌گذاری (نرخ ارز و هزینه تمام شده) در آینده چه تغییری خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان با تأکید بر اینکه از فروردین‌ماه امسال همه تجهیزات تأمین و توزیع برق در مقیاس فوق توزیع استان سمنان بررسی و به‌روزرسانی شد تا قطعی برق ناشی از تجهیزات در این استان به صفر برسد؛ ابراز امیدواری کرد تا با صرفه‌جویی مصرف برق از سوی مردم و نیز افزایش بارش‌ها در سال آتی، شاهد استمرار خاموشی‌ها در سال‌های آینده نباشیم.

صباغ از همکاری مناسب صنایع پرمصرف برق در استان سمنان برای صرفه‌جویی حداکثری و کاهش زمان خاموشی در این استان خبر داد و افزود: در سال گذشته نیز با همکاری بسیار مناسب این ۶ واحد صنعتی ـ که در مجموع ۲۰ درصد از برق استان سمنان را مصرف می‌کنند ـ تابستانی بدون خاموشی را در استان سمنان تجربه کردیم.