دشت‌های سمنان، میامی و دامغان پذیرای بیشترین تغییرات نشست زمین در استان

سمنان- ایرنا– رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: بررسی‌های اولیه نشان از بیشترین تغییرات نرخ فرونشست زمین در دشت‌های سمنان، میامی و دامغان در این استان دارد. در سال ۹۸، این سازمان به منظور تعیین نرخ فرونشست و جلوگیری از پیشرفت آن مطالعات و بررسی‌های خطر این مساله را در دشت سمنان آغاز کرده است و تاکنون بررسی‌ها بیانگر بیشترین نرخ فرونشست در منطقه اعلا دشت سمنان است.

وی تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین می‌تواند در اثر پدیده‌های طبیعی زمین‌شناسی یا فعالیت‌های انسانی ایجاد شود، اما کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه از این منابع، مهمترین دلیل فرونشست زمین در استان سمنان است همچنین در چند دهه اخیر توسعه سریع کشاورزی و افزایش نیاز آبی باعث استحصال بی‌رویه و افت سطح آب زیرزمینی در دشت سمنان شده است و زمانی که پدیده فرو نشست در منطقه ای رخ داد امکان بازگشت زمین به حالت قبل از آن وجود ندارد، بنابراین اگر امروز چاره‌ای برای جلوگیری از این پدیده زیان بار انجام نشود، در آینده شاهد معضل‌ها و آسیب‌های جدی در حوزه‌های زیستی و اقتصادی خواهیم شد.

وی افزود: فرونشست زمین به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی بوده که در ۲۰۹ دشت از دشت‌های کشور از جمله تهران، مشهد، کاشان، سمنان و رفسنجان رخ داده است. کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به ۱۴۳ میلیون متر مکعب در سال می‌رسد و عامل اصلی بحران آب اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشت‌ها انجام شده است.

۱۳ دشت از ۲۶ دشت استان ممنوعه بوده و سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد است در شرایطی که اگر این میزان ۴۰ درصد باشد بحران محسوب می‌شود.