راه اندازی بورس املاک تا ۴ ماه آینده

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران گفت:در رابطه با بورس مسکن گفت:در طول چند سال گذشته افزایش قیمت مسکن مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی افزود:در دوران کرونا نیز در حوزه اجازه و رهن مسکن مشکلات زیادی در حوزه تهیه مسکن برای مردم ایجاد کرده است که یکی از دلایل اصلی آن عرضه کم در مقابل تقاضای زیاد است، بنابراین عموم مردم که متقاضی مسکن ارزان قیمت هستند دچار مشکل شدند.

در شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد، بورسی مخصوص عرضه مسکن ایجاد شود؛ البته برخی از صاحب نظران معتقد هستند که مسکن را هم می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، اما به دلیل اهمیت بازار مسکن تصمیم گرفته شد که بورس ویژه‌ای برای عرضه املاک ایجاد شود.

عبداللهی گفت: قرار است بورس مسکن با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی تاسیس شود که ۳۵ درصد آن توسط بخش خصوصی و توسط اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و ۳۵ درصد توسط شرکت‌ها و نهاد‌های عمومی غیر دولتی و بانک‌ها تامین می شود و ۳۰ درصد باقی مانده نیز از طریق پذیره نویسی به عموم مردم عرضه شود. دو گروه اول که هر کدام سهام دار ۳۵ درصد از بورس مسکن می‌شوند، نمی‌توانند در فرآیند پذیره نویسی شرکت کنند.

افرادی که اقدام به خرید سهام در بورس مسکن می‌کنند، می‌توانند سهام خود را به مسکن تبدیل کنند. حتی افراد می‌توانند به صورت متری مسکن خریدداری کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بورس مسکن پر سود باشد، گفت: ویژگی بورس مسکن جذب سرمایه‌های سرگردان برای ساخت مسکن جدید است. بورس مسکن می‌تواند به رونق بازار مصالح ساختمانی و پایین آمدن قیمت مسکن کمک کند.

وی افزود: قرار است طی ۴ ماه آینده بورس مسکن راه اندازی شود تا مردم بتوانند سهام خریدداری کنند.

رئیس اتاق تعاون در پاسخ به این سوال آیا با عرضه مسکن در بورس باعث افزایش ملک نمی‌شود؟، گفت:برخی اعتقاد دارند که عرضه مسکن در بورس باعث افزایش قیمت‌ می شود که ما به این موضوع اعتقاد نداریم؛ البته هنوز جزئیات نحوه عرضه مسکن در شورای عالی بورس بررسی نشده و قرار است سازوکار‌هایی تعیین شود تا جلوی سوء استفاده برخی افراد از بورس مسکن گرفته شود، پیش بینی می‌شود با راه اندازی این بورس، ساخت مسکن افزایش پیدا کند که نتیجه آن کاهش قیمت املاک می‌شود.

رئیس اتاق تعاون در پاسخ به این سوال که بعد از خرید سهام یک ملک، مالکیت آن به نام کدام سهام دار می‌شود؟، گفت: فردی که اوراق بورس مسکن را خریدداری می‌کند، ملک را به صورت مستقیم نمی‌خرد بلکه در کل پروژه سهام دار می‌شود، به عنوان مثال اگر فردی سهام یک پروژه ۴۰ واحدی را خریدداری کند در کل پروژه شریک می‌شود و بعد از احداث پروژه روی هر واحد مسکونی براساس موقعیت و امکاناتی دارد قیمت گذاری می‌شود و در نهایت به هر فرد براساس میزان ارزش سهامی که دارد بخشی از ملک اختصاص داده می‌شود.