روز جهانی ارتباطات فرصتی برای ارتقای آگاهی نسبت به تکنولوژی‌های ارتباطی

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابزار ارتباطی و دنیای ارتباطات، صنعتی است که روز به روز گستره بیشتری می‌یابد و نقش مهم‌تری را در زندگی ما ایفا می‌کند. امروزه ابزارهای ارتباطی، به وسیله‌ای برای ابراز و تحقق اراده جمعی و به وسیله‌ای برای آموزش و تحقق توسعه کشور‌ها تبدیل شده‌اند.

ارتباطات به ویژه از جنس الکترونیکی، بخش جدانشدنی زندگی بشر امروز در حوزه‌های مختلف است و اطلاعات و ارتباطات در جامعه فراصنعتی کنونی، معیار اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی محسوب می‌شود. ارتقاء بهره‌وری لازمه بقا و رشد جوامع آینده است و مهمترین راه این ارتقاء استفاده از ICT است. با توسعه ICT در تمامی ارکان صنعت، می‌توان بهره‌وری را بالا برد و اشتغال را افزایش داد. امروز، مهارت‌آموزی در عرصه ICT به عنوان یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی کشورهاست. به طور قطع، اهمیت دنیای ارتباطات، از دید مجامع جهانی نیز پنهان نمانده است.

تاریخچه‌ روز جهانی ارتباطات

هفدهم ماه مه برابر با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و دوربرد و جامعه اطلاعاتی (WTISD) است. سال ۱۸۵۶ میلادی بود که در چنین روزی نمایندگان بیست کشور جهان گرد هم نشستند تا اولین قوانین فراملی ارتباطات را که در آن زمان در پیشرفته‌ترین شکل، محدود به تلگراف بود، تدوین کنند. نتیجه‌ این گردهمایی و بحث‌ها منجر به تشکیل «اتحادیه بین‌المللی تلگراف» و اختصاص روز هفدهم مه به این مناسبت شد.

سابقه عضویت ایران در “اتحادیه تلگرافی بین‌المللی” بیش از یکصد سال است. نهاد مذکور پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل، به موجب تصمیم کنفرانس عمومی نمایندگان دولت‌های عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاکنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد است. از اواخر سال ۱۹۷۰ میلادی، کشورهای جهان سوم از طریق این اتحادیه کوشش‌های وسیعی برای رسیدن به دو هدف مشخص در پیش گرفتند:

۱) سعی در تقسیم و توزیع عادلانه امواج رادیویی
۲) کوشش در توزیع عادلانه کانالهای تلویزیونی ماهواره ای پخش مستقیم در سراسر جهان

اقدام مهم دیگر این اتحادیه کمک به کشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات و کاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این کشورها است.

در سال ۲۰۰۵ و صد و چهل سال بعد از تشکیل «اتحادیه بین المللی تلگراف»، اجلاس جهانی تحت عنوان «جامعه اطلاعات» در کشور تونس برگزار شد، پس از این اجلاس سازمان ملل متحدد قطعنامه‌ای را صادر کرد که به موجب آن روز ۱۷ مه به عنوان روز جهانی «ارتباطات و فن آوری اطلاعات » نام نهاده شد

هدف روز جهانی اطلاعات

هرسال در این روز نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در «اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی»، در شهر ژنو گردهم می‌آیند تا درباره‌ اهداف تعیین‌شده در بیانیه اجلاس و میزان پیشرفت و راهکارهای تازه‌ کشورها به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. هدف این روز، ارتقای آگاهی نسبت به اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) ، اینکه امکانات اینترنت و این نوع تکنولوژی‌ها در خدمت جوامع و اقتصاد‌ها قرار گیرد و شکاف دیجیتال از بین برود، است. به بیان دیگر، مهم‌ترین هدف این اجلاس، تلاش منسجم برای دسترسی هرچه بیشتر انسان‌ها از هر گوشه‌ جهان به منابع اطلاعاتی و گردش آزاد اطلاعات است.