شرایط مساعد سمنان برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه در این استان ۳۴۰۰ ساعت در سال هوای آفتابی وجود دارد گفت: زمینه مساعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی در این استان وجود دارد.
غلامرضا حسنی غربا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، با بیان اینکه یکی از آثار مثبت تغییر اقلیم قابلیت استفاده از انرژی‌های نوین و خورشیدی است اظهار داشت: باید از وجود ۳۴۰۰ ساعت روز آفتابی در سمنان برای تأمین انرژی بهره لازم را برد.

وی با بیان اینکه در استان زمینه‌های لازم برای استفاده از انرژی‌های نو وجود دارد گفت: باید از انرژی‌های پاک مانند باد در دامغان و انرژی خورشید در سراسر استان بهره گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی تنها یک‌پنجم از سال را آفتاب دارند افزود: بیش از ۲۰ درصد از انرژی را از منابع خورشیدی تأمین می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به منابع ورودی ریز گردها اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته بیشتر منشأ ریز گردها منابع خارجی داشت و از کشورهای غربی وارد می‌شد.

حسنی غربا گفت: اگرچه منابع ریز گرد خارجی هنوز ادامه دارد، اما خشک‌سالی‌های اخیر این نگرانی را برای ایران به وجود آورده که هجوم ریز گردها از کانون‌های داخلی باشد.

حق آبه‌های زیست‌محیطی کویر رعایت شود
مدیرکل هواشناسی استان سمنان حق آبه های زیست‌محیطی کویر را یکی از منشأ هجوم ریز گردها برشمرد و گفت: در اثر منع ورود آب به مناطق کویری خطر هجوم ریز گردها افزایش می‌یابد.

حسنی غربا بابیان اینکه کانون‌های ریز گردها داخلی کوتاه برد هستند تصریح کرد: چون وزن ذرات گردوغبار در ایران از ۲٫۵ میکرون (قطر) بزرگ‌تر است، بنابراین زود افول می‌کند، اما ذرات معلق ناشی از گردوغبار کشورهای همسایه کمتر ۲٫۵ میکرون هستند که قابلیت کیلومترها حرکت رادارند.

تطابق شهرسازی و معماری با اقلیم

مدیرکل هواشناسی استان سمنان درباره لزوم تطابق شهرسازی و معماری با اقلیم گفت: هماهنگی شهرسازی و معماری با اقلیم مقوله‌ای است که باید جدی گرفته شود.

حسنی غربا خاطرنشان کرد: در حال حاضر هدر رفت منابع ازجمله مصرف انرژی، آب، برق و گاز در ساختمان‌سازی بسیار زیاد است که نیازمند بازنگری است.

وی به اقدام وزارت شهرسازی و هواشناسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شکل‌گیری سند آمایش فرادستی بین دستگاهی با عنوان هماهنگی و تطابق شهرسازی با اقلیم در سطح کشور در دست اجرا است که استان سمنان آمادگی اجرای این طرح را دارد.