مسجد امام سمنان شاهکار هنر ایرانی اسلامی

به گزارش ایرنا، مسجد امام (ره) سمنان که به نام مسجد سلطانی نیز شهرت دارد در مرکز این شهر در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده و یکی از مهمترین و زیباترین بناهای تاریخی به جامامانده از دوره قاجار در استان سمنان به شمار می‌آید. مسجد امام(ره) شهر سمنان از چهار جهت شمال، جنوب، شرق و شمال غربی ورودی دارد که سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس‌های زیبا تزیین شده که هر بیننده اهل ذوق را به وجد می آورد و این تازه اولین گام برای ورود به بنایی است که نماد عشق و هنر است. این شاهکار معماری به جامانده از دوران قاجار چهار ایوان دارد، که گذشتن از دالان های ورودی مسجد، نظر هر مخاطب را به خود جلب می کند. بلندترین ایوان این مسجد، ایوان غربی با ارتفاع ۱۹٫۵ متر است که دارای کاشی‌کاری و کتیبه‌هایی است که با خط ثلث در زمینه لاجوردی نقش بسته و در برگیرنده آیاتی از کلام‌الله مجید است. در پشت این ایوان مقصوره زیبایی به ارتفاع ۲۱ متر بنا شده و در بالای این مقصوره گلدسته‌ای وجود دارد که شامل گنبد کوچکی با پوشش کاشی فیروزه‌ای و ساقه هشت ضلعی است، در ۲ طرف این ایوان دو منار بنا شده که تا نزدیک بالای ایوان رسیده ولی ناتمام مانده است. ایوان شرقی نیز با ۱۸٫۵ متر ارتفاع، شکوه مثال زدنی دارد و بر بالای این ایوان، گلدسته‌ای زیبا به صورت طرح شش ضلعی و با پوشش هرمی شکل با نرده های مشبک و چوبین قرار دارد که نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.
به گزارش ایرنا ، مسجد امام یا مسجد سلطانی سمنان در سال ۱۳۱۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۲۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
با هدف معرفی ظرفیت های بی نظیر و جذاب، گردشگری و مسافرپذیر استان و همچنین توسعه فرهنگ و صنعت گردشگری در این منطقه و آشنایی مردمان ایران اسلامی با اماکن و بناهای تاریخی، گردشگری و جاذبه های طبیعی و دیدنی استان سمنان، ایرنا پرونده معرفی جاذبه های گردشگری استان را گشوده است.