نخستین رزمایش بزرگ سایبری در استان سمنان برگزار می‌شود

ایرج کارخایی: آمریکا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به حمله سایبری تهدید کرده است و این در واقع اعلان جنگ به ایران است

چنان‌که در تعاریف آمده است، پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که با شیوه‌های غیرمسلحانه، کاهش ضرر و زیان در

مقابل عملیات‌های خصمانه دشمنان و تهدیدات خارجی را به دنبالداشته باشد. این حوزه همواره مورد توجه اکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در مواضع گوناگونی تصریح کرده‌اند که باید نسبت به ابعاد فرهنگی پدافند غیرعامل نیز توجه لازم صورت بگیرد. در آستانه فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل، متن گفتگویی که پیش‌تر با ایرج کارخایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان داشتیم را از نظر می‌گذرانید.

حضرتعالی در حدود سه ماه پیش از سوی استاندار سمنان به عنوان مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان منصوب شدید؛ آیا پیش از این انتصاب، با حوزه پدافند غیرعامل آشنایی داشتید؟ این آشنایی در چه سطحی بود؟
حوزه پدافند غیرعامل، حوزه‌ای تخصصی، گسترده و پراهمیت است که جایگاه ویژه‌ای در کشور و دین ما دارد؛ چنان‌که وقتی دشمنان اسلام در جنگ احزاب، به سپاه مسلمین رسیدند، با سدی دفاعی به نام خندق برخورد کردند و این نشان می‌دهد که توجه به پدافند غیرعامل، در سیره و روش بزرگان دین ما، ریشه دارد. من در ابتدا، کم و بیش با این حوزه آشنا بودم؛ هرچند این آشنایی به صورت تخصصی نبود.

کشور ما همواره در معرض تهدیدات گوناگون قرار داشته و دارد؛ لذا آگاهی کامل دستگاه‌های مختلف از وظایف خود در هنگام عملی شدن تهدیدها ضرورتی بدیهی است؛ آیا ضرورت‌ها در این حوزه به دستگاه‌ها ابلاغ شده است؟
با توجه به شرایط کشور و تهدیدات دائمی دشمنان، خرد حکم می‌کند که مقررات و ملاحظات مرتبط با پدافند غیرعامل، در تمامی بخش‌ها ضرورتا مورد توجه و بازبینی قرار بگیرد و عملیاتی شود. این مقررات در قوانین جاری کشور پیش‌بینی شده است؛ با این وجود ما درنظر داریم این مقررات را بار دیگر با همکاری اداره‌کل مسکن و شهرسازی در قالب کارگروه راه و شهرسازی پدافند غیرعامل به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کنیم.

از یک منظر آسیب‌شناسانه، آیا الزامات پدافند غیرعامل در طراحی و اجرای و پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته است؟
خیر. متأسفانه در برخی از پروژه‌ها در استان و سراسر کشور، آن‌چه که مدنظر قانونگذاران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در عرصه پدافند غیرعامل است، رعایت نشده است.

توجه ویژه آمریکا به جنگ سایبری
امروز تهدیدات سایبری، به یکی از مهم‌ترین انواع تهدیدات در جهان تبدیل شده است. ما یک‌بار در جریان حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای از طریق انتشار ویروس استاکس‌نت، به طور عملی این تهدید را تجربه کرده‌ایم و رسانه‌های آمریکا اخیرا اعلام کرده‌اند که عملیات سایبری «نیترو زئوس» با هدف نابودی تمامی تأسیسات ایران از جمله برق و… در دستور کار قرار دارد؛ موضع ما در قبال این تهدید چیست؟
رهبر معظم انقلاب، بارها بر اهمیت فضای مجازی و نگاه فرصت‌محورانه به این فضا تأکید کرده‌اند. ایشان در موضعی بیان داشته‌اند که «اگر من رهبر نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم.» از طرفی بهره‌برداری از تکنولوژی جنگ اطلاعاتی به عنوان بعد پنجم در جنگ‌های نوین تلقی می‌شود. کشورهای مختلف، به ویژه آمریکا، در کنار انواع جنگ‌ها، در حوزه جنگ سایبری فعالیت‌های قابل توجهی دارند.
دشمنان می‌کوشند از طریق حمله‌های سایبری، لطماتی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کنند و زیرساخت‌های کشور ما را هدف قرار دهند. آمریکا مشخصا در این حوزه هزینه‌های زیادی صرف می‌کند و با برنامه‌ریزی‌های کلان، ارتش‌های سایبری متعددی را فراهم کرده است. این کشور در دوره‌ای اقدام به حمله سایبری علیه ایران کرد و اگر فرصتی به دست آورد باز هم اقدام خواهد کرد.

آمریکا علیه ایران اعلان جنگ کرده است
اما در خصوص عملیاتی که به آن اشاره کردید؛ چنان‌که سردار جلالی نیز تصریح کرده‌اند، آمریکا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به حمله سایبری تهدید کرده است و این در واقع اعلان جنگ به ایران است. خوشبختانه اقدامات مطلوبی برای مقابله با تهدیدات در این حوزه صورت گرفته و ما کارشناسان زبده و کارآمدی در حوزه دفاع سایبری داریم. با این حساب، دشمنان ما به یاری خدا، به اهداف خود نخواهند رسید.
اما در یک نمونه عملی برای مقابله با تهدیدات، ما برگزاری رزمایش سایبری را به منظور بررسی و یافتن نقاط آسیب‌پذیری در دستور کار داریم تا چنان‌چه استان مورد حمله سایبری قرار گرفت، اقدامات لازم برای مواجهه با حملات، صورت بگیرد. ضمن آن که ذیل شورای پدافند غیرعامل که با حضور استاندار برگزار می‌شود، ۱۲ کارگروه تخصصی پیش‌بینی شده و یکی از آن‌ها به تهدیدات سایبری می‌پردازد.
شورای پدافند غیرعامل نیز برای راهبری امور در این حوزه در برخی از شهرهای استان تشکیل شده و در دیگر شهرها نیز به تدریج تشکیل خواهد شد.
دوره‌های آموزشی مختلفی نیز در ارتباط با حوزه پدافند غیرعامل برگزار شده و پس از این نیز تداوم خواهد داشت.

آیا در حال حاضر تهدیدی متوجه استان سمنان هست؟
به لطف خدا، تهدیداتی در این حوزه، متوجه استان نیست اما باید همواره آماده باشیم.

شهرداری‌ها کمیته پدافند غیرعامل را تشکیل دهند
با توجه به این که فضای شهری در اختیار شهرداری‌هاست، این نهادها باید چه الزاماتی را در حوزه پدافند غیرعامل رعایت کنند؟
بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که مابین سازمان پدافند غیرعامل و سازمان همیاری شهرداری‌ها منعقد شده، شهرداری‌ها می‌توانند در چند حوزه از جمله رعایت الزامات پدافند غیرعامل در پروژه‌های شهری نقش‌آفرین باشند. ضمن آن که کمیته پدافند غیرعامل نیز باید در شهرداری‌ها تشکیل شود.

و سخن آخر.
هشتم آبان‌ماه، سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل سازمان پدافند غیرعامل است و به همین سبب هفته نخست آبان‌ماه هفته پدافند غیرعامل نام گرفته است. تبیین هرچه بیش‌تر مفاهیم مرتبط با پدافند غیرعامل و بازنگری در رویکردها نسبت به این حوزه امری ضروری است که می‌تواند در این هفته از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان