هزینه بخش درمان در سمنان کاهش می یابد

سمنان- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت سمنان گفت: هزینه های درمان در بخش بیمه سلامت این استان در سال جاری ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
رضا ممتحن روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تدابیر اتخاذ شده در این نهاد کاهش هزینه ها به گونه‌ است که بر خدمات بیمه سلامت تاثیر منفی نگذارد و بی عدالتی در حق مردم صورت نگیرد.
وی بیان کرد: بیش از یک ‌هزار میلیارد ریال، هزینه های مربوط به موسسات دولتی و خصوصی طرف قرارداد بیمه سلامت استان در سال ۹۶ بود که این مقدار ۷۴ درصد هزینه های بیمه سلامت را شامل می‌شود.
مدیرکل بیمه سلامت سمنان تصریح کرد: باتوجه به بافتی که در استان وجود دارد بیشتر موسسات ارایه دهنده خدمات موسسات دولتی و دانشگاهی هستند که حدود ۷۴ درصد افراد تحت پوشش این بیمه را شامل می شوند.
وی ادامه داد: حدود جمعیت سه صندوق ۱۷۶ هزار نفر و سرانه به ازای نفر ۴۰۰ هزار ریال در سال ۹۶ است که مجموع را نزدیک به ۸۴۰ میلیارد ریال تنها بایت دفترچه هزینه دولت کمک به جمعیت سه صندوق استان انجام داده است.
مدیرکل بیمه سلامت سمنان اضافه کرد: در سال ۹۶ تنها ۱۴۳ هزار جلد دفترچه چاپ کردیم تا مردم بتوانند از خدمات بیمه پایه استفاده کنند.
ممتحن بیان داشت: بیماران خاص صعب العلاج هزینه هایی که به ازای نسخه ها سرسام‌آور است که ممکن خانواده را دچار مشکل کند.
وی ادامه داد: بیمه شدگان تحت قالب چهار صندوق اصلی شامل بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت کارکنان دولت، بیمه روستاییان و عشایر، بیمه همگانی سلامت و بیمه سایر اقشار است.
مدیرکل بیمه سلامت سمنان با اشاره به این که از مجموع ۲۴۳ هزار نفر تحت پوشش، ۶۱ هزار نفر را کارکنان دولت شامل می‌شوند، اضافه کرد: ۱۱۲ هزار روستایی و عشایر از سال ۸۴ زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.
وی اظهارکرد: ۵۳ هزار نفر از جمعیت استان در قالب بیمه همگانی سلامت و ۱۱ هزار نفر بیمه شدگان سایر اقشار شامل افراد زیر پوشش بهزیستی، طلاب و روحانیون، خانواده‌های شهدا و بنیاد جانبازان و ایثارگران می‌شود.
به گفته ممتحن صندوق بیمه اتباع در قالب تفاهم‌نامه فی مابین وزارت کشور، سازمان بیمه سلامت و کمیساریای عالی پناهندگان در سال های اخیر ایجاد شده و در استان چهار هزار و سیصد نفر از افرادی که به طور رسمی مقیم ایران هستند، تحت پوشش این بیمه می باشند.
وی گفت : ۱۶۵ بیمار دیالیزی و ۱۷۰ بیمار ام. اس به ترتیب بیشترین بیماری های خاص زیر پوشش بیمه سلامت استان هستند که عمده خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می کنند.
ممتحن اضافه کرد: در سال ۹۶ تعداد مراجعه کل جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت تنها برای نسخه دارو ۴۶۹ هزار مرتبه که متوسط برای هر نفر ۲ مرتبه است در حالی که بیماران خاص ۳ هزار و صد مرتبه مراجعه داشته اند.
وی ادامه داد: هزینه گروه اول ۱۱۰ میلیارد ریال بوده در صورتی که بیماران صعب العلاج ۲۷ میلیارد ریال بوده است.
وی بیان‌کرد: ۲۴ درصد هزینه های ما برای بیماران صعب العلاج که نشان دهنده متوسط هر نسخه بسیار بالاست.
مدیرکل بیمه سلامت سمنان یادآور شد: بودجه سال ۹۵ این سازمان ۵۱ میلیارد ریال بوده، در سال ۹۶ با ۱۴ درصد رشد بوجه بیماران خاص به ۵۸ میلیارد ریال رسید.
به گزارش ایرنا، تاکنون ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند و میزان رضایت مردم استان سمنان از اجرای طرح تحول سلامت ۸۶ درصد است.