ورودی‌های شهر سمنان بازطراحی و زیباسازی می‌شود

سید مسعود سیادتی، رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: برای ورودی‌های شهر سمنان از جهت‌های مختلف طراحی‌های ویژه‌ای با هدف توسعه شهری و کمک به پیشرفت اقتصادی، گردشگری و فرهنگی شهر پیش‌بینی شده است. بیش از ۲۰ سال است که طراحی و برنامه ریزی برای ورودی های شهر سمنان یک مساله اساسی بوده است زیرا رسیدگی به آن پیشرفت اقتصادی، گردشگری و فرهنگی را به دنبال دارد.
وزرات راه و شهرسازی یکی از تصمیم گیرنده های اصلی برای هزینه و طراحی ورودی ها به حساب می آید و به علت اینکه سالها این اداره کل استان در شهرستان شاهرود قرار داشت، سمنان از رشد در حوزه راه و رسیدگی به ورودی های شهر بی نصیب بود، با توجه به انتقال این اداره کل به مرکز استان، تصویب بودجه از سال ۹۹ در سمنان انجام می شود و می توان برنامه ریزی های خوبی را در آینده رقم زد.
وی تاکید کرد: سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر و زائر رضوی از کنارگذر شهر سمنان عبور می کنند و شهر همیشه از حضور این جمعیت بی بهره بوده است، به همین علت است که دقت و برنامه ریزی در طراحی ورودی های شهر بسیار حائز اهمیت است.
برای ورودی شهر از سمت شرق طرحی در نظر گرفته شده است که اولویت اصلی آن هدایت مسافران به داخل شهر است، پل شهید ترحمی که در نزدیکی ورودی دانشگاه ها در شرق قرار دارد با اصلاحات ترافیکی این دسترسی آسان را امکان‌پذیر می‌کند، به طوری که پس از اجرای این طرح شهروندان و مسافران پس از عبور از پلیس راه احساس می کنند وارد شهر شده اند.
از طراحی های ورودی غربی سمنان که از جنبه ورود مسافران از سمت پایتخت دارای اهمیت است می توان به ایجاد دروازه قرآن، نماد میدان قومس، ایجاد زمینه اطلاع رسانی از خدمات گردشگری قبل از پل سلام در راستای معرفی شهر با عنوان «سمنان، شهر آفتاب» و ایجاد پایانه مسافربری جدید اشاره کرد.
وی اظهار داشت: کمربندی غربی سمنان، هم جوار با پل مومن آباد که با عنوان پل سلام شناخته می شود، در مسیری که قرار است راهی به سمت آبگرم سمنان آماده سازی شود، ایجاد فضای سبز با همکاری کارخانه های گچ در نظر گرفته شده است و ایجاد مجتمع رفاهی خدماتی با همکاری بخش خصوص می تواند جذب گردشگر را در آینده به دنبال داشته باشد.
طرح های ویژه ای نیز برای ورودی شمالی شهر سمنان از سمت شهرک روزیه و همچنین ایجاد فضای سبز و در ورودی جنوبی ایجاد المان مربوط به راه آهن توسط شهرداری از برنامه ریزی های دیگر برای رسیدگی به ورودی های شهر است.بسیاری از طرح ها مانند ایجاد طرح ملی بزرگراه حرم تا حرم می تواند در برنامه ریزی ها موثر باشد اما باید بین دستگاه های مختلف که بر مدیریت خدمات شهری تاثیر می گذارند هماهنگی ایجاد شود، متاسفانه در بسیاری از مواقع واگرایی و فقدان هماهنگی دستگاه های اجرایی با یکدیگر کاهش سرعت در ایجاد طرح ها را به دنبال دارد.
شهر سمنان حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و با تهران حدود ۲۱۶ کیومتر فاصله دارد و از لحاظ جغرافیایی در مسیر محور مشهد- تهران واقع شده که سالانه ۱۵ میلیون مسافر از این محور عبور می‌کنند.