ویژه نامه روز مهندس

مهندس کسی می‌باشد که تلاش می‌کند، یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته‌های مهندسی اموزش دیده باشد و یا به طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد

وظایف مهندسی بدین گونه‌اند که یک مهندس می‌بایست ضمن شناخت مسئله یا موضوع کاری، علوم و فنون لازم، محدودیت‌های مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد

یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تا ثیر بسزای می‌گذارد، بنا بر این یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی وشیمیایی جهان هستی باید از قوه تخیل بالای بر خوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر می‌شود. یک مهندس با در نظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آنها و ترکیب مؤثر برخی از آنها قادر خواهد بود نیازهای اجرای نسل بشر را با کیفیت مناسب و در کمتر ین زمان و با بالاترین بازده بر طرف سازد. مهندس با درک بهتری که از قوانین هستی دارد علاوه بر طراحی تولید و راه‌اندازی در زمینه نیازهای حال و آینده بشر باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کرده و بهره‌وری را افزایش دهد. مهندس کسی است که ضمن شناخت دقیق روابط حاکم بر موضوع بتواند مسئله را به شکل فرمول درآورد.

در ایران روز پنجم اسفندماه، سالروز تولد خواجه نصیر الدین طوسی، روز مهندس نام گذاری شده است.

قدر مهندسین را بدانیم..

همزمان با روز مهندس با شمار بیش از حد مهندسان بیکاری مواجه می شویم که با هزاران امید به تحصیل این رشته پرداخته بودند.

متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی از تحصیلات خود نصیبی نبرده و به کار دیگری مشغولند که هیچ گونه ارتباطی با مدرک تحصیلی شان ندارد.
فارغ التحصیلان دانشگاهی به سرعت به سوی بازار کار روانه می شوند و این در حالی است که رشد اقتصادی و ظرفیت اشتغالزایی جامعه متناسب با رشد دانش آموختگان نیست.
در حال حاضر، میان تعداد فرصت‌های شغلی تخصصی ایجادشده در جامعه و شمار دانش‌آموختگان تناسبی وجود ندارد و متاسفانه دانشگاه ها در پذیرش بیشتر دانشجو با یکدیگر به رقابت می پرداند و بررسی روند سالهای گذشته، حکایت از افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان