چند باور غلط در مورد تبلیغات

تبلیغات یک ارتباط بازاریابی است که برای تبلیغ یا فروش یک محصول، خدمات یا ایده استفاده می‌شود و حامیان آن نیز معمولا مشاغلی هستند که مایل به تبلیغ محصولات یا خدمات خود هستند. در این روش فرد تبلیغ کننده هزینه پیام را پرداخت می‌کند و کنترل آن را در اختیار دارد و تفاوت آن با فروش شخصی این است که این پیام‌ها غیر شخصی بوده و به شخص خاصی اشاره ندارد.
تبلیغات از طریق رسانه‌های جمعی مختلف انجام می‌شود؛ از جمله رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون، رادیو، تبلیغات در فضای باز یا پست مستقیم و غیره. در حال حاضر تبلیغات در رسانه‌های جدیدی مانند نتایج جستجو، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها یا پیام‌های متنی و غیره نیز رونق گرفته است.
تبلیغاتی که در حال حاضر بیشتر رونق گرفته تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی است که افراد در این رسانه‌ها، به جهت افزایش بازدید سایت و فروش خود از آن بهره‌مند می‌شوند. عمده‌ترین شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر اینستاگرام،تلگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، پینترست و غیره است.
در کنار این شبکه‌های اجتماعی ابزارهای مدیریتی بسیاری وجود دارد که به رونق کسب و کار شما کمک می‌کند. یکی از این ابزارها، ابزار بافر (Buffer) نام دارد که می‌تواند با ارائه اطلاعات مهم همچون علاقه‌مندی مخاطبان و غیره به موفقیت بیشتر شما در شبکه‌های اجتماعی کمک کرده و منجر به برندسازی شما شده و تجارت‌تان را گسترش دهد.

مزایای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی سریع‌ترین روند رو به رشد بازاریابی را در بردارد به گونه‌ای که از هر ۱۰ کسب و کار ۹ مورد آن بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی گزارش شده است. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مزایای بی شماری را برای نمایش محصولات و خدمات به همراه دارند که برخی از مزایای آن شامل موارد زیر است:

۱- بهبود شناخت برند:

تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش شناخت برند می‌شود. ارسال پست‌های منظم در رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با مشتری ارتباط برقرار کنند. این تعامل مداوم، تصویری از اعتبار و اشتیاق را برای آگاهی از سخنان مشتریان ایجاد می‌کند. زمانی که مشتریان با نام تجاری‌تان آشنا شوند به احتمال زیاد نام تجاری شما را به دوستان و خانواده خود توصیه می‌کنند که این کار باعث افزایش دامنه نام تجاری شما خواهد شد.

۲- بهبود وفاداری به نام تجاری:

هر شرکتی به وجود مشتریان وفادار نیاز دارد. افزایش مشتریان جدید امری خوشحال کننده است اما اگر این افراد وفادار نباشند خبر چندان خوشحال کننده‌ای نخواهد بود. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یک بستر خدمات باز را ایجاد می‌کند که مشتریان می‌توانند نظرات و احساسات خود را در مورد خدمات و محصولات ارائه شده بیان کنند. با توجه به نظرات مصرف کنندگان، سطح رضایت مشتریان به طور تصاعدی افزایش می‌یابد و در این صورت وفاداری نیز افزایش پیدا می‌کند.

۳- نرخ‌های بهبود یافته:

اکثر مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دو جز مهم هستند که برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام با هم کار می‌کنند. با افزایش تبلیغات و دید تجاری، افراد جهت آگاهی بیشتر به وب سایت مراجعه کرده و این امر تبدیل به بازدید بیشتر خواهد شد. شرکت‌ها با داشتن یک برنامه تبلیغات رسانه‌ای شفاف می‌توانند فروش و سود خود را بدین صورت بهبود بخشند.

۴- کاهش هزینه‌های بازاریابی:

در مقایسه با بازاریابی مرسوم، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به منابع مالی زیادی احتیاج ندارد. با اتصال به اینترنت و رایانه یک شرکت می‌تواند هزینه‌های بازاریابی خود را با اختلاف قابل توجهی به حداقل برساند، بنابراین استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات راهی کارآمد در کاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت‌ها است

۵- رتبه بندی بهتر موتور جستجو:

در حالی که وجود یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی به طور دقیق در رتبه بندی جستجوها کمک نخواهد کرد؛ اما مطمئنا وجود این صفحه بازدید سایت شما را بیشتر می‌کند. افراد بسیاری از موتورهای جستجو گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو برای یافتن آنلاین محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند. اگر کسب و کار شما دارای لیست شبکه‌های اجتماعی باشد، به احتمال زیاد در میان نتایج برتر جستجوی یک محصول یا خدمات مرتبط ظاهر می‌شود که این امر منجر به دید گسترده‌تر می‌شود.
 رتبه بندی بهتر موتور جستجو

برخی باورهای غلط و توقع‌های نا به جا در مورد تبلیغات

ایده‌های بسیاری در مورد تبلیغات و خلاقیت‌هایی که یک شرکت را تشکیل می‌دهند وجود دارد. بعضی از این‌ها ممکن است مزایایی داشته باشند اما بیشتر آن‌ها تنها یک تبلیغات احمقانه هستند. به هر حال در اینجا برخی از مواردی که بیشتر از همه می‌شنویم وجود دارد:

  • هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد:

    به عنوان مثال شما یک عکس را انتخاب می‌کنید و متن را در یک قسمت دلخواه قرار می‌دهید، درست است؟ خب در تبلیغات این طور نیست. تبلیغات در واقع کار زیادی می‌برد و طراحان معمولا افراد حرفه‌ای هستند. بازاریابان دائما در تلاش هستند تا بهترین راه حل‌ها را برای مسائل ارتباطی پیدا کنند و موارد را چندین بار بررسی می‌کنند تا متن مناسب انتخاب شود و از خود می‌پرسند به نظر تصویر گویای همه چیز هست یا خیر و اینکه آیا آنچه را که در تصویر گفته شده عملی است؟
    بازاریابان در طول چندین تبلیغ داستانی را تعریف می‌کنند و افراد می‌توانند قطعات را مانند پازل کنار هم قرار داده و با پایان کار غافلگیر شوند. برای همین انتخاب قلم، رنگ یا صدایی که در نسخه استفاده می‌شود باید کارآمد باشد و به خوبی محتوا را به مخاطب برساند و فرد به محض مشاهده تبلیغ متوجه شود که تا به حال چیزی شبیه به این وجود نداشته و آن وقت است که می‌گوید”این همان چیزی بود که من می‌خواستم”و این دقیقا تاثیر مثبت تبلیغات صحیح است.

  • انجام تبلیغات وقت گیر نیست:

    بله… دستیابی به موفقیت ممکن است در مدت زمان کوتاهی به دست آید اما انجام تبلیغات به برنامه ریزی دقیق و تحقیق در مورد مخاطبان هدف و نحوه صحبت با آن‌ها بستگی دارد. قبل از اینکه حتی شروع به طراحی کنیم باید بدانیم که با چه کسی صحبت می‌کنیم، چرا آن‌ها به چیزی که ما می‌گوییم اهمیت می‌دهند و چگونه می‌خواهند با آن ارتباط برقرار کنند. مطمئنا یک طراحی واقعی با انبوهی از کاغذ و مداد و ضربه زدن روی کلیدها اتفاق می‌افتد اما همه این‌ها به تحقیقات اساسی و عظیمی احتیاج دارد که پیش‌تر نیز اشاره شد.

  • تنها ارتباط با بخش هنر منجر به پیشرفت سریع‌تر می‌شود:

    واقعا این طور فکر می‌کنید؟ همه چیز تنها با رنگ و لعاب دادن به تبلیغات حل می‌شود؟ اساسا اگر مشتری سعی کند مستقیما با بخش هنری تماس بگیرد به نتیجه مثبتی دست پیدا نمی‌کند. پیش از هر چیز فرد باید با مدیر سایت خود در تماس باشد و نگرانی‌های خود را به وی توضیح دهد. مدیر سایت می‌داند که شما در چه نقطه‌ای از پروژه خود هستید و قصد دارید به چه هدفی برسید و بدین صورت شما را به سمت هدف‌تان سوق می‌دهد. تنها صحبت با مدیر سایت و در میان گذاشتن این موارد با وی منجر به وقفه کمتر می‌شود و می‌تواند شما را با سرعت بیشتری به هدف‌تان برساند.

  • شما فرد خلاقی هستید حتما باید نخبه باشید:

    تنها به این دلیل که یک نفر می‌داند چگونه از فیلترها در اینستاگرام استفاده کند باعث خلاق شدن آن فرد نخواهد شد. فقط به این دلیل که شخصی از مک استفاده می‌کند به این معنی نیست که یک نخبه تبلیغات است. ابزارها افراد را به یک فرد خلاق تبدیل نمی‌کنند؛ بلکه دانش و آگاهی یک فرد است که باعث می‌شود به خوبی از ابزارهای مرتبط استفاده کند و در نهایت این کار وی را تبدیل به یک فرد خلاق خواهد کرد که می‌داند در چه زمانی از چه ابزاری و به چه صورت استفاده کند تا به یک ایده ناب تبدیل شود.

  • شما همه چیز را می‌دانید:

    بدیهی است که یک فردی که کار مارکتینگ انجام می‌دهد بداند مکان ۳۰ ثانیه‌ای سایت که در وهله اول در نظر مخاطب نمایان می‌شود کجاست، بدیهی است که توانایی طراحی آرم را داشته باشد و به گونه‌ای با شبکه‌های اجتماعی شما کار کند که منجر به افزایش بازدید و فروش شما شود زیرا یک فرد بازاریاب در زمینه خود متخصص است و وقتی پروژه‌ای را شروع می‌کند اگر همه دارایی‌های لازم را برای شروع کار داشته باشد این روند واقعا سرعت می‌گیرد و برخی اوقات نیز چیزی را به پروژه اضافه می‌کند تا بیشتر مخاطب را جذب کند.

    اغلب اوقات بازاریاب‌ها با افرادی روبرو می‌شوند که برای وقت یا کاری که انجام می‌دهند ارزش قائل نمی‌شوند. اکثر این باورهای غلط سرعت کار بازاریاب‌ها را کاهش می‌دهد و در صورت بهره نبردن از تجربیات این افراد به عدم ارائه ابزارهای لازم برای موفقیت منجر می‌شود که باعث کند شدن روند کار می‌شود. بهره گیری از افراد خلاق بسیار موثر است زیرا این افراد با صرف وقت و تلاشی که برای انجام پروژه‌های خود انجام می‌دهند می‌توانند منجر به پیشرفت صعودی سایت شما شوند.
    با توجه به تمامی موارد گفته شده تبلیغات صرف تاثیر صددرصدی در فروش شما ندارد بلکه شما باید تلاش کنید همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برند خود را به مخاطب معرفی کنید، خدمات خود را به مشتریان‌تان ارائه دهید، پیگیری‌های بعد از سفارش را به خوبی انجام دهید و غیره، در این صورت است که مخاطب جذب برند شما شده و مشتری وفادار و دائم شما خواهد شد.

انتظارات اشتباه مشتریان از بازاریابی

۱- بعد از ارسال پیامک تعداد افراد زیادی با من تماس خواهند گرفت.

پیامک های تبلیغاتی اگرچه زمان زیادی از ورود آنها به حوزه بازاریابی گذشته اما هنوز جذاب هستند و در صورتی که درست انجام شوند می توانند برای شما بسیار مناسب باشند. پیامک های تبلیغاتی نسبت به تاثیرشان هزینه پایینی دارند و جزو تبلیغات سریع انجام محسوب می شوند.
برخی از افراد فکر می‌کنند تنها با انجام بازاریابی پیامکی می توانند تعداد مشتریان خود را افزایش دهند یا یلافاصله بعد از ارسال پیامک منتظر مشاهده نتیجه هستند. اما آنچه مسلم است این است که برای ارسال پیامک باید به چند نکته توجه کنید.
مهمترین مورد در مورد این روش این است برای داشتن نتیجه مورد نظرتان باید در کنار روش های دیگر تبلیغاتی از آن استفاده کنید و برای جامعه هدف مشخص و هدفمند ارسال انجام دهید. به طور مثال شما خدمات طراحی ناخن انجام می دهید. اگر پیامک را برای تعداد زیادی از افراد که نمی دانید جنسیت آنها چیست یا کجا زندگی می کنند بفرستید مسلما پیامک را برا ی افراد درست زیادی نفرستاده اید.
اما اگر برای افراد در شهر مشخص و جنسیت درست (در این مثال خانم ها) ارسال کنید نتیجه مسلما بهتر خواهد بود. همینطور متنی که ارسال می کنید هم بسیار مهم است. اگر در انتهای متن شماره تماس قرار دهید احتمال اینکه افراد به شما اعتماد کنند و بلافاصله بخواهند شما کار را برای آنها انجام دهید چقدر خواهد بود؟ ولی اگر لینک نمونه کارهای خود را که قبلا روی بستر اینترنت آپلود کرده اید؛ را ارسال کنید. با مشاهده نمونه کارها احتمال اینکه بخواهند این خدمت را از شما دریافت کنند افزایش می یابد.
باور غلط دیگر در مورد این مدل از تبلیغات، انتظار دیدن سریع نتیجه است. مسلما کسی که نیاز به خدمات شما دارد. در زمانی که خود مدنظردارد از این خدمات استفاده خواهد کرد نه زمانی که شما پیام ها را ارسال نموده اید.
پس برای دیدن نتیجه صبور باشید. و فراموش نکنید خیلی از افرادی که تبلیغات شما را دیده و به شما مراجعه می کنند نمی گویند شما را از چه راهی پیدا کرده اند.

۲- میخواهم بعد از تبلیغات در فلان پیج تعداد فالوورهای من دوبرابر شود.

بیشتر افراد در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام حضور دارند به همین دلیل، بدون شک انجام تبلیغات در این شبکه اجتماعی که روزانه چندین هزار مخاطب دارد را نمی توان بدون تاثیر دانست. اما تمامی این تبلیغات و انجام آن‌ها باید به صورت کاملا برنامه ریزی شده و بسیار دقیق باشد تا بتواند نتایج مثبت را برای شما به همراه داشته باشد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی بصورت استوری یا پست انجام می شود. باید در نظر داشته باشید؛ هر مدل از تبلیغات در صورتی که استمرار نداشته باشد نتیجه لازم را برای شما به همراه نخواهد داشت. تبلیغات مستمر باعث ثبت برند شما در ذهن مخاطب شده و از طرفی باعث می شود که مخاطب با کلیه محصولات شما آشنا شده و احساس نیاز به خرید محصول، در او ایجاد شود.

۳- با داشتن پیج اینستاگرامی نیاز به ثبت در دایرکتوری های آنلاین ندارم.

بدون شک امروزه بسیاری از افراد بخصوص در دوره شیوع کرونا ترجیح می دهند ابتدا محصول خود را سرچ نموده، درباره مشخصات مطالعه کرده، قیمت محصول در مراکز فروش مختلف را بررسی نموده و سپس خرید نمایند. همینطور امروزه خرید آنلاین از سایت های معتبر به خرید حضوری ارجحیت پیدا کرده است.
حقیقت این است دیگر خرید حضوری اولین کاری نیست که بعد از اینکه مردم قصد خرید داشتند انجام دهند. ازین روست که دیده شدن در گوگل اهمیت پیدا می کند. یکی از روش های دیده شدن در نتایج گوگل، داشتن سایت با سئوی عالی و یا ثبت شدن در سایتیست که سئوی خوبی دارد. دایرکتوری ها می توانند گزینه مناسبی برای نمایش شما در نتایج گوگل باشند . در مورد دایرکتوری ها حتما مقاله “ویکی سمنان، تنها دایرکتوری کسب و کارهای سمنان ” را بخوانید.
بازاریابی و سئو دو مقوله مهم در زمینه افزایش بازدید در سایت است به گونه‌ای که بهره گیری از فردی که به این مباحث آگاه باشد امری بسیار مهم و حیاتی برای کسب و کار شما خواهد بود. سئو به بهتر شدن رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند و باعث می‌شود در مدت زمان کوتاه و با بهره گیری از افراد آگاه به جایگاه بالا دست پیدا کرده و بازدید کننده روزانه خود را افزایش دهید تا در نهایت بتوانید به فروش بیشتر دست پیدا کنید.
انجام تبلیغات با افرادی که در شهر مورد نظر شما همچون سمنان زندگی می‌کنند از تاثیر بالاتری برخوردار خواهد بود تا با فردی که در شهری دیگر زندگی می‌کند. انجام تبلیغات چه به صورت پیامکی و چه به صورت پست و استوری در صورتی که در منطقه و شهری خاص زندگی می‌کنید متناسب با مردم همان منطقه انجام می شود که تاثیر گذاری تبلیغات را چند برابر می نماید.
جهت تبلیغات در سایت نیز یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل (الگوریتم کبوتر) متناسب با موقعیت جغرافیایی شما انجام می‌شود و می‌تواند خدمات شرکت و موسسه‌های مختلف موجود در همان منطقه و شهر را برای مشتریان و مخاطبان آن منطقه به همراه آورد.
تمامی این باورها کاملا اشتباه بوده و تنها انتظاراتی غلط است. افرادی که می‌خواهند از صفر شروع کنند و هیچ اطلاع دقیقی از بازاریابی ندارند باید در وهله اول با یک کارشناس آگاه در این زمینه صحبت کنند تا وی بتواند بهترین راه‌ها را برای آن‌ها بیان کند.

نتیجه گیری:
با توجه به تمامی موارد گفته شده تنها تبلیغات نمی‌تواند برند شما را معتبر سازد بلکه کیفیت و خدماتی که ارائه می‌دهید و پیگیری‌هایی که پس از ارائه محصولات انجام می‌دهید می‌تواند تاثیر مثبتی را در ذهن مشتریان شما بگذارد، تبلیغات تنها به جهت شناخت برند شما به افراد انجام می‌شود اما اینکه چگونه بتوانید مشتریان وفاداری را برای خود ایجاد کنید و آن‌ها را از محصولات و خدمات خود راضی نگه دارید مهم‌ترین موضوع در زمینه کسب و کار است.

لینک های مرتبط:
ترفندهای افزایش فروش کسب و کارها در زمان کرونا
ویکی سمنان، تنها دایرکتوری کسب و کارهای سمنان
کدام کسب و کارها در سمنان ارسال رایگان دارند؟

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان