چگونه لباس های خود را در برابر ویروس کرونا ضدعفونی کنیم؟

بر اساس تحقیقات کارشناسان بیماری های عفونی در سراسر جهان، عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف، بسته به جنس، میزان رطوبت و دمای محیط، بین چند ساعت تا چندین روز متغیر است؛ بنابراین شستشوی به موقع و صحیح لباس ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، اقدامی ضروری به نظر می‌رسد. اما ویروس کرونا تا چه مدت بر روی لباس‌ها باقی می‌ماند؟ و در دوران شیوع این بیماری، چگونه و در چه مواقعی باید لباس‌های خود و یا فرد مبتلا به این ویروس را بشوییم؟

بنا به گفتۀ سازمان جهانی بهداشت، دربارۀ میزان دقیق ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف، بین کارشناسان اتفاق نظر وجود ندارد و به دلیل وجود شرایط زیست محیطی مختلف، نتایج آزمایش‌ها و مطالعات محققان گوناگون در این زمینه با هم کمی متفاوت است؛ اما آخرین تحقیقات متخصصان بیماری های عفونی نشان داده است که عمر ویروس کرونا بر روی لباس، بسته به میزان دما و رطوبت هوا و همچنین جنس پارچۀ لباس، بین چند ساعت تا دو روز متغیر است.

از آنجا که گسترش ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد و با ویروسی جدید مواجه هستیم که هنوز اطلاعات جامعی از آن در دست نیست، کارشناسان بیماری های عفونی توصیه کرده اند که مردم به غیر از شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و رعایت فاصلۀ اجتماعی، با انجام اقداماتی پیشگیرانه و احتیاطی، از جمله ضدعفونی کفش‌ها و شستشوی به موقع و صحیح لباس‌های خود، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.
.

در دوران شیوع ویروس کرونا، چگونه و در چه مواقعی باید لباس های خود را بشوییم؟

تحقیقات صورت گرفته توسط انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی در آمریکا نشان داده است که ویروس کرونا می تواند به مدت چند روز بر روی پلاستیک و استیل ضد زنگ، به مدت ۲۴ ساعت بر روی مقوا و برای چهار ساعت روی مس فعال باقی بماند؛ بنابراین از آنجا که زیپ، دکمه و یا بخش های دیگر لباس شما ممکن است از این مواد ساخته شده باشند، این احتمال وجود دارد که ویروس را با خود به داخل خانه ببرید.

“ژیل پیالو” رئیس بخش بیماری‌های عفونی در یکی از بیمارستان‌های پاریس توصیه کرده است که برای شستشوی لباس ها به منظور ضدعفونی در برابر کرونا، از دمای ۶۰ درجه به مدت حداقل ۱۰ دقیقه استفاده شود؛ زیرا بر اساس تحقیقات متخصصان بیماری های عفونی در فرانسه، ویروس کرونا در دمای ۵۶ درجۀ سانتی‌گراد، بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ماندگار است و در دمای ۶۵ درجۀ سانتی‌گراد، ظرف ۵ تا ۱۰ دقیقه از بین می رود.

در مورد کفش ها نیز، متخصصان بیماری های عفونی توصیه کرده اند که پیش از ورود به خانه، کفش های خود را درآورید و سپس آنها را با الکل ٧٠ درصد و یا آب ژاول ضدعفونی کنید زیرا تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا بر روی آسفالت نیز ماندگار است و از طریق کف کفش به راحتی منتقل می شود.

لباس‌هایی را که توسط فرد بیمار پوشیده شده‌اند، چگونه ضدعفونی کنیم؟

اگر یکی از اعضای خانوادۀ شما به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده و یا مشکوک به ابتلا به این بیماری است، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای شستشوی لباس‌ها، حوله ها و اقلام دیگر مانند ملحفه و روبالشی مد نظر قرار دهید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، توصیه کرده است که هنگام حمل لباس‌های آلودۀ فرد مبتلا به ویروس کرونا، از دستکش یک بار مصرف لاتکس استفاده شود و از تماس لباس‌ها با سطوح دیگر خودداری شود؛ سپس دستکش ها به روشی درست بلافاصله پس از استفاده، باید دور ریخته شوند؛ پس از درآوردن دستکش ها نیز باید دست‌های خود را بلافاصله با آب و صابون به مدت ٢٠ ثانیه بشویید. همچنین از تکان دادن لباس‌های آلوده پرهیز کنید زیرا ممکن است ویروس را در هوا پراکنده کنید.

لباس ها باید با استفاده از بالاترین دمای آب ممکن که به آنها آسیب نمی‌رساند، شسته شوند. به رغم آنکه بهتر است لباس های فرد بیمار در سبدی جداگانه از لباس های دیگر افراد خانواده قرار گرفته و سپس شسته شوند؛ اما به گفتۀ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، شستشوی لباس های فرد مبتلا به ویروس کرونا همراه با لباس های افراد دیگر مشکلی ندارد؛ زیرا شستشو در ماشین لباسشویی با مواد شوینده و در دمای بالا، منجر به از بین رفتن ویروس ها خواهد شد. اما سبد نگهداری لباس ها پس از تماس با لباس های فرد مبتلا به کرونا، باید شسته و ضد عفونی شود.