کرونا؛ کدام‌ گروه‌ها بیشتر در خطرند؟

مردان، زنان و کودکان به طور همسان با خطر آلوده شدن به ویروس کرونا روبرو هستند. اما عواقب ابتلا به بیماری کووید-۱۹ برای همه یکسان نیست. عواملی چون سن، جنسیت و بیماری های قبلی در میزان خطرناک کرونا تعیین کننده اند.

چرا به ویژه افراد مسن نیاز به حمایت دارند؟
افراد مسن به صورت خاص در معرض خطر قرار دارند، زیرا میزان مرگ و میر ناشی از کرونا از حدود ۶۵ سالگی به بعد افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در چین میزان مرگ و میر افراد آلوده با ویروس کرونا تا سنین ۴۰ سالگی ۰،۲ درصد است، اما بین ۷۰ تا ۷۹ سالگی این میزان ۸ درصد است. از ۸۰ سالگی به بالا میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ۱۴،۸ درصد گزارش شده است.

بر این اساس، افراد مسن باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، به ویژه اگر قبلا کدام بیماری دیگر داشته باشند. این گروه از افراد در واقع باید از اشتراک در تجمعات، کنسرت‌ها یا جلساتی که تعداد زیادی در آن شرکت می‌کنند، خودداری کنند.
علاوه بر این پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نباید از نوه‌های خود و یا افراد دیگری که به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه قرار دارند، مواظبت کنند. در عوض، بقیه اعضای خانواده باید مواد غذایی و دیگر مواد مورد نیاز افراد مسن را به خانه‌شان ببرند تا آنها از مراجعه غیرضروری به مغازه‌ها خودداری کنند.

کدام بیماری‌های قبلی خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند؟
تقریباً همه کسانی که جان شان را بر اثر ابتلا به ویرس کرونا از دست داده اند، قبلا بیمار بوده اند. براساس تحقیقات انجام شده، کهن‌سالان مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

چرا کودکان کمتر در معرض خطر هستند؟
با کمال تعجب، کودکان در جملۀ ضعیف‌ترین افراد جامعه در برابر ویروس جدید کرونا نیستند. تاکنون هیچ کودکی به دلیل ویروس کرونا جان‌اش را از دست نداده است.
البته کودکان نیز به ویروس کرونا آلوده می‌شوند، اما بیمار نمی‌شوند یا فقط علائم خفیفی از بیماری در آنها دیده می‌شود. دلیل این امر هنوز روشن نشده است.پزشکان تصور می‌کنند که یک “سیستم نامشخص” مادرزادی در کودکان تاثیرگذار است.

به عنوان محافظت در برابر اولین مکروب‌های بیماری‌زا، مادر سیستم ایمنی خاص خود را به جنین و بعداً از طریق شیردهی به نوزاد انتقال می‌دهد. این سیستم ایمنی مادرزادی، به عنوان مثال ماکروفاژها و سلول‌های کشنده را شامل می‌شوند. این سلول‌ها، سلول‌های سفید خون هستند که به تمام عوامل بیماری زایی که از طریق غشاهای مخاطی یا پوست وارد بدن می‌شوند، حمله می‌کنند.
این “ایمن سازی غیرفعال” معمولاً تا زمانی که سیستم ایمنی بدن کودکان فعال می‌شود، ادامه می‌یابد. کودکان در حدود ۱۰ سالگی سیستم ایمنی خاص خود را تکمیل می‌کنند. حتی پس از آن، سیستم ایمنی بدن در تمام جریان زندگی فرد، زمانی که عوامل بیماری‌زای جدید ظاهر می‌شوند، قابلیت یادگیری مبارزه در برابر این عوامل را دارند.

آیا مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند؟
پروفسور سارا هاوکز، مدیر مرکز جنسیت و بهداشت جهانی می‌گوید: «پاسخ صادقانه و درست برای این سوال این است که هیچ کدام از ما انسان‌ها نمی‌دانیم چه چیزی باعث این تفاوت می‌شود، اما در آغاز شیوع کرونا سیگاری بودن تاثیر بسیار زیادی در این باره داشته است».
نظریه رابطه سیگاری بودن با احتمال ابتلا به ویروس کرونا در مطلبی که ماه گذشته در یک مجله علمی منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفت و یافته‌ها حاکی از آن بود که ۱۲ درصد افراد سیگاری با علائم ساده و خفیف به این آلودگی مبتلا می‌شوند، اما ۲۶ درصد مابقی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند سیگاری بودند و ناگفته نماند که از سوی دیگر کشیدن سیگار می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس به بدن باشد؛ چراکه سیگاری‌ها بیشتر لب‌های خود را لمس می‌کنند و ممکن است از طریق سیگار آلوده، ویروس را به داخل بدن خود راه دهند.

اما عامل دیگر می‌تواند به عادت‌های رفتاری که در هر جنس متفاوت است مربوط باشد؛ چراکه برخی از مطالعات نشان داده است که مردان کمتر از زنان دست‌های خود را با آب و صابون یا مایع می‌شویند و کمتر از بانوان بحث‌های علمی با پزشکی را جدی می‌گیرند.

با تمام این عوامل نظری در بین متخصصان رو به افزایش است که می‌گویند عوامل بیولوژیکی هم در این بیماری نقش دارند و بی تاثیر نیستند.